Eleonora Nidal

Tekst: Liz Kirkengen

Publisert i Al Farah bladet 87/desember 2017

Foto: Andrea Stefanello

Eleonora Nidal fra Roma er gjestedanser på Al Farahs festforestilling 2018. Hun har aldri vært i Norge før, men gleder seg og håper hun får tid til å se litt av Oslo. Eleonora startet med klassisk dans da hun var seks år og forelsket seg i orientalsk dans allerede som elleveåring, men det var først i 2000 at hun begynte å studere dansen hos den egyptiske læreren Saad Ismail.

Eleonora fortsatte å ta dansetimer hos lærere som Mahmoud Reda, Zaza Hassan, Raqia Hassan, Mo Geddawi, Tito Seif, Aziza fra Cairo, og Amir Thaleb. I 2006 begynte hun sin karriere som lærer i magedans. Hun har tatt utdanning i MIDAS og technical FIDS-CONI (det italienske dansesportforbundets utdannelse, godkjent av den Italienske Olympiske komité), og en lærerutdannelse hos Centre Artistique Zaza.

Hun har også studert holistisk metode (en retning som fokuserer på helhetlig metodikk), og besto eksamen som terapeut i postural gymnastikk i 2012. I tillegg er hun instruktør i pilates og Hatha yoga, som hun studerte under sin mester Alessia Latini Shaula. Dette er altså en dame med stor og mangfoldig kunnskap. Hun er en aktiv lærer og reiser mye til skoler og festivaler i Europa, Latin-Amerika og USA. Nå kommer hun endelig til Norge!

Det første jeg gjør er å be henne beskrive seg selv med den første setningen hun kan komme på.

– Jeg er en enkel person som elsker alt livet gir meg, også de små tingene.

Hvordan vil du beskrive seg selv som danser?

– Jeg er bestemt og presis.

Hvorfor startet du å danse?

–  Da jeg var liten hadde det veldig moro med å sette opp danseshow med foreldre og besteforeldre som publikum. Dans har alltid vært en del av mitt liv.

Hva slags tanker og forventninger har du om å komme til Oslo i februar?

– Uheldigvis, eller kanskje heldigvis så er det alltid lite tid til å se byene når jeg reiser i jobbsammenheng, jeg er veldig opptatt med både workshops og show. Men jeg håper å få noe fritid også!

Foruten i hjembyen Roma har hun et stort navn i Latin-Amerika. Der holder hun hvert år en månedslang turné og opptrer på større teaterscener. Hun har også turnert til New York og er en av de få i Europa som kan livnære seg av magedansen alene. Hun forteller at hun har reist utenlands 35 ganger, og jeg lurer på hvilket sted som er favoritten.

–  Min turné i Argentina er det som har forblitt sterkest i mitt hjerte. Fordi jeg hadde en forståelse for veien jeg gikk. Jeg elsker energien der som er preget av det spesielle fellesskapet som finnes i Latin-Amerika. Og det har jeg nå tatt med meg til mitt eget akademi.

Foto: Andre Elbing

Hun er en uttrykksfull danser, noe hun har fått med seg fra klassisk og moderne dans. Blir hun inspirert av andre magedansere?

–  Jeg beundrer mange dansere, men jeg har ikke ett spesifikt, moderne idol. Jeg får mye inspirasjon fra Samia Gamal, og jeg syns at enhver danser bør ha minst en liten del av hennes grasiøsitet.

Eleonora Nidal 2

Hva slags fusion driver du med?

– Jeg elsker den klassiske stilen, men jeg anser nok ikke at jeg har en egen form for fusion. Av og til nyter jeg bare å danse til naturens rytmer og høre dens energi.

I 2016 startet hun sin egen magedansgruppe med åtte profesjonelle dansere som kalles “Nidal Caravan”. Hun har tidligere vært med i en dansegruppe ledet av sin egyptiske lærer, og jeg ber henne dele noen tanker rundt det å være med i en dansegruppe.

Nidal Caravan

– Jeg elsker gruppearbeid og det å dele med hverandre. Det var jeg derfor jeg startet en egen gruppe.

I 2017 startet hun sitt eget dansestudio der hun underviser magedans, pilates og Hatha yoga. Hva var det som fikk henne til å ville lære bort dans og treningsteknikker?

– Etter så mange år med læring av dans følte jeg et behov for å videreføre kunnskapen min. Jeg spurte min lærer om dette var noe jeg kunne gjøre, og ble oppfordret til det. Jeg har blitt veldig glad i å undervise.

Hva er ditt forhold til musikk?

– Musikk akkompagnerer hvert eneste øyeblikk av mitt liv. Alt jeg gjør, gjør jeg med musikk! Når jeg danser, er på toget, når jeg vasker huset eller lager mat. Musikken er alltid med meg.

Til slutt ber jeg henne fortelle meg om sitt største øyeblikk som danser.

– Hver eneste sceneerfaring har vært viktig, og de har alle gitt meg fine minner. Men å danse i Argentinas viktigste teater, Cervantes National Theatre i Buenos Aires er det mest magiske jeg har opplevd i mitt liv.


 

Liz Kirkengen                                          Liz er utdannet sosionom og interessert i dans og sang. Hun har danset magedans siden 2014, og foruten orientalsk dans er hun også interessert i tribal fusion.