Av: Khalida
Oversatt av: Catherine Ydstie – trykket i Al Farah bladet nr 89/desember 2018
In English on Khalida´s website here
Boženka er en prisbelønt, internasjonalt anerkjent danser som opptrer og underviser over hele verden. Hennes 20 år lange dansekarriere inkluderer turné med Bellydance Superstars, som koreograf til popstjernen Shakira og eier av sin egen danseskole i Miami, Florida, før hun i 2010 bosatte seg i Hellas.
Fortell oss om hvordan din kjærlighet til Orientalsk dans startet.
Det var noen kunstnervenner som fikk åpnet øynene, ørene og tankene mine for denne kunstformen. En venn fikk meg til å høre på en CD med Natacha Atlas,, og jeg elsket den fra første stund. En annen venn viste meg hvor jeg kunne gå for å ta danseklasser. Nettopp dette studioet skulle senere bli mitt eget.
Hvilke andre bevegelses- /danseformer drev du med før du oppdaget orientalsk dans, og hva likte du ved dem?
Omtrent alt mulig! Men mine to favoritt-danseformer forblir flamenco og orientalsk. Det jeg elsker ved disse to danseformene er allsidigheten i improvisasjon og hvordan hver danser kan uttrykke noe helt unikt og eget.
Hvordan koreograferer/skaper du en dans?
Jeg lytter til musikken, danser den i hodet mitt og velger ut de bevegelsene jeg tror jeg vil ønske å beholde. Jeg gjør dette flere ganger før jeg deretter danser og bruker min mentale improvisasjon for å se hva som egentlig fungerer. Sakte finner jeg ut hva som fysisk passer best. Samtidig får jeg bilder i hodet på hvordan dansen bør være, og jeg legger også merke til hva musikken får meg til å føle og hvilke følelser den fremkaller.
Dette er ikke en prosess som er eksakt lik hver gang. Noen ganger kommer bevegelsene først og jeg plasserer dem inn i en sang der de passer. Dette gjelder bare koreografi, ved improvisasjon kjenner jeg musikken men lar bevegelsene være spontane. Det er faktisk utfordrende å sette ord på denne skaperprosessen, jeg opplever den som en svært kompleks prosess.
Hvilke råd vil du gi nybegynnere?
Når jeg blir spurt om dette, anbefaler jeg alltid nybegynnere å nyte læringsprosessen og ikke å haste av gårde. Det tar tid å lære seg et nytt håndverk. Hvis du er heldig å ha en god mentor / lærer ved din side, ta imot alt av kunnskap du kan få fra han/hun. Generøse lærere er ekte perler. Et annet råd til dansere på et hvilket som helst nivå er å ikke holde noe tilbake i klassen og å danse fullt ut, selv mens du lærer.
Hva liker du best ved å undervise?
At jeg lærer selv. Jeg lærer og vokser så mye når jeg underviser.
Hvis du måtte velge, hva ville du beskrive som ditt favoritt øyeblikk i dans frem til nå? Hvorfor?
Det er mange uvurderlige øyeblikk i min 20 år lange dansekarriere, men jeg vil dele det siste.
I starten av min graviditet, før jeg selv var klar over at jeg var gravid, hadde jeg følelsen under en opptreden at jeg ikke danset alene. Da jeg senere fikk vite at jeg var gravid skjønte jeg hva den følelsen kom av – jeg hadde ikke danset alene men med mitt ufødte barn. Det var en av de beste opplevelsene i både mitt liv og i min dansekarriere.