Zagroutha (Forening for Orientalsk dans i Trondheim) inviterte til Trøndelags største magedansshow på kultursenteret Isak i Trondheim fredag 20.april 2018.
«Orientalsk Aften er en ypperlig anledning til å oppleve et vidt spekter av magedans, fra den klassiske orientalske dans, via heftige trommesoloer til folkloredanser fra den arabiske verden. Våre dansere spenner fra de glade og dyktige amatører til profesjonelle dansere. Årets inviterte Gjestedanser er selveste Serena Ramzy!» (tekst hentet fra Zagrouthas arrangement på Facebook)
Serena Ramzy i baladiSerena Ramzy med vakker klassisk oriental
Intervju med Serena Ramzy kan du lese på vår nettside HER
ZAGROUTHA FOT har siden 1999 vært et samlingssted og et knutepunkt for alle i Trondheim og omegn med interesse for orientalsk dans / magedans på tvers av tilhørighet til ulike lærere / miljø.
«Zagroutha» er en avledning av betegnelsen for det arabiske kvinnehylet i et høyt toneleie og med tungespissen framme i ganen («Zaghareet» i flertall, «Zagharout» i entall) som brukes for å uttrykke massiv glede.
Program orientalsk aften 2018
Ingrid B. Kvam åpnet showet med et glansnummer av en klassisk oriental. Klassisk oriental regnes som den verdigste og mest seriøse stilen innen egyptisk dans og har alltid mye innslag av tekstfortolkning. Den krever mer innblikk i kultur og språk enn de øvrige stilene. Klassisk oriental danses til de gamle, klassiske sangene som ofte kunne vare opp mot en time eller lengre. Musikken det danses til er ofte nedkortede instrumentalversjoner, der sangerens stemme er erstattet med et instrument som for eksempel nay (fløyte), eller nyinnspilling med annen sanger enn den originale.
Karoline Lyngstad Skjerve i en mileya koreografert av Maikki Fonneløp. Mileya er et stort sjal, ment for å skjule kvinnens former og beskytte henne fra uønsket oppmerksomhet. Men den kan også fremheve formene og brukes i dans. Mileya kommer fra kystbyen Alexandria og preges av humor og flørt. Mahmoud Reda, kalt den egyptiske dansens far, kartla folkedanser i hele Egypt på 1960-tallet, og tilrettela de for scenen. Mileya er altså en sceneversjon av fiskerkonenes flørt med fiskerne i Alexandria.
Kristine Nordbustad danset tribal fusion. Tribal Fusion er en moderne, vestlig form for magedans som har utviklet seg gjennom å smelte sammen American Tribal Style (ATS) med American Cabaret belly dance»(AmCab). Utøvere av Tribal Fusion inkorporerer ofte elementer fra popping, hiphop og egyptisk /kabaret magedans. I tillegg brukes også bevegelsesprinsipper av mer tradisjonell karakter fra f.eks. flamenco, kathak, odissi og andre folklore– og klassiske dansestiler.Kari S. Lilleenget med spenstige hårkast i en khaleegy. Khaleegy (fra Gulfen) er en sosial kvinnedans som finnes i områdene rundt den persiske gulf og arabiske halvøy. Dansen kjennetegnes ved en livfull rytme, morsomme gyngende bevegelser, lek med kostymet, arm- og skulderbevegelser, glidende fotarbeid og slenging med håret.Thavina Yogeswaran danser blanding mellom moderne og klassisk barathanathiyam. Barathanathiyam er en klassisk indisk dans som særlig er knyttet til Tamil Nadu sør i India. Dansen blir typisk fremført av en solodanser som framfører flere roller uten å forlate scenen. Danseren går inn i ulike poseringer, og handgester og mimikk for å fortelle historien.Ann-Therese Ali danset oriental fusion
Svetlana Povarova Ree danset klassisk orientalDansegruppen AfroMalaikaAnna-Lena Løbakk danset madjensi koreografert av Majken Wærdahl. Oriental- eller kabaretstilen er den stilen de fleste vil gjenkjenne som «magedans». Den har utviklet seg fra de egyptiske kabaret- og nattklubbscenene på 1920-1930 tallet. Grunnbevegelsene kommer fra folkedansene, men er i tillegg blandet med elementer fra ballett. Dette er en teknisk krevende stil som i tillegg til teknisk dyktighet, musikkforståelse og formidlingsevne også krever at danseren behersker de ulike folkedanser som ofte dukker opp i musikken. I orientaler hvor man hører mange rytmeskift og ulike sekvenser fra folkemusikken/-dansen, må danseren vise at hun behers- ker de ulike dansene og teknikkene. Dette kalles for magency og er ofte danserens åpningsnummer (som en overtyre) ved et lengre danseshow som kan vare fra 12 minutter opp til en time. I vårt show får vi nedkortede utgaver av magency. Danseren kan ofte danse til popsanger, ballader eller sanger med for eksempel tyrkisk eller libanesisk opprinnelse.Lisa Eikrem i en lidenskapelig popballadeNora Eklo fra Trondheim Pole StudioBjørg Granly fra Trondheim Pole Studio imponerte med sin akrobatiske opptreden.Toril Jektvik danset madjensi koreografert av Majken WærdahlKristine Nordbustad og Lili Reis i en morsom pop oriental fusionMarianne Lyngstad danser vakker klassisk oriental koreografert av Majken WærdahlAndrea Sæther danser mileya
Kjerringer i en underholdende og supermorsom saidi. Saidi er navnet på både dansen, musikken og menneskene som kommer fra Al Said i Øvre Egypt. Dansen er tung og jordnær, duvende og elegant. Her finner man flere spesielle trinn og hopp, noen kan minne om hestetrinn. Det var hestepassere og -handlere som utviklet dansen i en tid da det var forbudt å bære andre våpen enn kjepper. Mennenes dans, Tahtib, er en kampdans, der man fekter med tunge stokker og prøver å få inn slag. Kvinnene danser også, men ofte med en lettere og dekorert kjepp, Assaya.Nina Wilhelmsen i en sassy baladi. Shaabi betyr folkelig eller folkets musikk på arabisk og brukes både om arbeiderklassens popmu- sikk og om dansen slik den danses i gatene i Kairo, gjerne litt småfrekt og vulgært. Tekstene har ofte politiske hentydninger, humor og dobbeltmoral. Sjangeren oppstod i Kairo på 1970-tallet, som en form for musikalsk utløp for vanskelighetene og frustrasjonene i et moderne egyptisk liv. Nyere shaabimusikk er ofte mer lystig og ikke så politisk.Ida Kattem danser en madjensi intro koreografert av Majken Wærdahl