Maikki Fonneløp del 1

Av Thalia, juni 2018

Oversatt av Nora Marie Ask

Read this article in English on the blog:  My bellydance journey

Maikki Fonneløp var min første instruktør innen orientalsk dans. Jeg likte spesielt godt hennes strukturerte læremåte og hennes omhyggelige tilnærming til teknikk. Nylig møtte jeg henne igjen for en privattime. Jeg er takknemlig for å i tillegg bli bedre kjent med henne gjennom dette intervjuet.

Oslo Oriental Dance Festival 2019 – Gala Show Foto: Andre Elbing

Meg: Si noen få ord om deg selv.

Maikki: Jeg danset klassisk og jazz ballett i ung alder, men min første time i magedans var i 2005. Etter flere år med intensive timer begynte jeg å opptre på restauranter. Jeg har undervist på Studio Orient i Oslo siden 2011 og i 2014 fikk jeg delta på Nesma’s AATEC program for profesjonelle danseinstruktører.

Jeg startet også Baladi Camp, det eneste danseseminaret i Europa med live musikk. Jeg har også en master i international relations med Midtøsten som spesialistfelt. Jeg er veldig glad i dyr, spesielt katter. Jeg er lidenskapelig opptatt av jobben min, dedikert til studentene mine, og ydmyk og takknemlig over alle mulighetene dansen har gitt meg så langt.

Baladi Camp 2018 Foto: Kenneth Sporsheim

Hvorfor valgte du å bli profesjonell magedanser? Hva liker du så godt med orientalsk dans?

Jeg tilbragte mye tid i Egypt i 2004/2005 og blei introdusert for orientalsk dans og musikk i sin originale form. Jeg forelsket meg i musikken fra Oum Kalthoum, Abdel Halim Hafez og Mohammed Abdel Wahab. Og jeg ble helt rørt av gleden og entusiasmen egypterne hadde. Da bestemte jeg meg for å lære orientalsk dans og bli så god jeg bare kunne.

Senere fikk jeg tilbud om å danse på en restaurant og undervise på Studio Orient. Det var aldri min intensjon å ta dansen til ett profesjonelt nivå, men målbevissthet og hardt arbeid ledet vel til det. Orientalsk dans gir meg rom for kreativitet og ett sted å kunne utrykke min feminine side. Det er både god fysisk trening og som en mental godbit fylt med vakker musikk.

I hvilke land har du hovedsakelig lært, danset eller undervist orientalsk dans?

Mine faste instruktører i Norge var Helene Skaugen og Hilde Lund, og jeg reiste regelmessig til Egypt for å ta timer der med egyptiske instruktører.

Jeg pleide å reise en del utenlands for å instruere og opptre under internasjonale festivaler. Men jeg ville fokusere mer på bygge opp ett miljø i Oslo, å videreføre arbeidet til mine instruktører og bidra til arbeidet til Al Farah. Dette gav meg også muligheten til å få Mahmoud Reda til Norge.

Har du en favorittstil? Hvem har størst innflytelse på din stil?

Baladi har alltid vært min favoritt, men jeg elsker all egyptisk folkedans. Jeg tror vi alle går igjennom faser med dansestiler, og noen stiler passer bedre i forhold til alder og interesse.

For eksempel khaleegy er en stil som passer meg bedre nå enn før.

En av mine hovedkilder når det gjelder inspirasjon er Yousry Sharif. Ikke bare er han en fantastisk koreograf, men han har ett godt øre for musikk som gjør at han kan plukke opp nyanser i musikken på en ny og uforutsigbar måte. Jeg lærte mye av å studere hvordan han strukturerer en time, tolker musikk og skaper koreografier på stående fot.