KOREOGRAFI – TIPS OG IDEER

Tekst: Lamya Taoussi

Foto: Miriam Embla

Publisert i Al Farah bladet nr 84/mars 2017

Å lage en koreografi er mer enn å bare skape en enkel danserutine som skal fremføres. Vi vil aller helst bruke det repertoaret av bevegelsene vi har og mestrer, vise allsidighet og kreativitet, og være nyskapende samtidig som vi prøver å sette personlig preg på dansen. Man ønsker rett og slett å vise det beste man har å by på ved en opptreden, men fungerer det alltid slik? Du er midt i en koreografi og plutselig stagnerer det litt, enten mister du inspirasjonen eller begynner allerede å bli lei musikken før du er ferdig. Vel, fortvil ikke. Her har jeg samlet noen tips til hvordan du kan unngå nettopp dette. Husk entusiasme, tålmodighet og utholdenhet i kofferten før du setter i gang. 

  1. MUSIKK
    Ja, du er kanskje ikke så overrasket? Ingen musikk, ingen dans! Her er det viktig at låtvalget er riktig. Får musikken deg til å føle noe, da er du allerede på god vei. Husk at du skal leve med låten en liten stund og du vil kanskje høre på den minst 100 ganger. Kjenner du at du blir lei av å høre på den allerede etter noen ganger, så dropp låten! Det er bedre å skifte ut sangen allerede i begynnelsen av prosessen.                                                                                                                    
  2. ANALYSÉR OG DEL OPP
    Uansett hvilken låt du velger så vil den mest sannsynlig variere i tempo og rytmer. For å jobbe målrettet mot en nyansert og stilfull koreografi kan du analysere og dele opp låten i seksjoner. Ved å analysere kan du finne ut om det er noen spesielle rytmer du kjenner igjen og som du kan bruke, f.eks. baladi/saidi/khaligi. Her kan du vise at du kjenner til de rytmene som karakteriserer de ulike stilartene. Videre hjelper det å dele opp låten i små partier. Har du et slørparti, så fokuserer du på det. Når du avslutter kan du gå videre til neste parti.
    Hvis du skulle stå fast i åpningsfasen, så hopp over den og dans videre. Det kan være at du blir inspirert underveis i dansen før du finner ut av hvordan entreen skal være. Dette er også fint å holde åpent i tilfelle scenen du skal opptre på har et annet inngangsparti enn det du hadde tenkt deg.                                                                                                                       
  3. KOSTYME
    Dette er definitivt min favorittdel. Forhåpentligvis har du funnet låten som gir deg sommerfugler i magen og har en idé om hva slags dans du skal koreografere (f.eks. oriental). Å bestemme seg for en type drakt kan med fordel brukes til å hjelpe til med koreografien. Er skjørtet vidt kan du tenke på fine turns, eller vidt og med lange splitt så kan du tenke på å løfte skjørtet som en del av koreografien. Har du et stramt skjørt som virker flatterende på lårene kan du satse på å bruke hoftene. Ikke utsett draktvalget, bruk det så tidlig som mulig for å inspirere til bevegelser. Både musikken, deg og drakten må fungere sammen.                                                                                                                                                          
  4. PROPS
    Å bruke props hjelper å fylle dansen med noe mer interessant og skaper selvsagt variasjon. Enten det er slør, stokk eller vinger så har du muligheten til å gå fra å fokusere på dine egne bevegelser til å rette oppmerksomheten mot utstyret du bruker. Sitter du fast, så vurdér gjerne å bruke noen props for å fylle opp dansen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
  5. IMPROVISASJON
    Undervurdér aldri hva du kan plutselig få til når du ikke anstrenger deg. Ta på drakta og «prøvekjør» den med musikken. Ta deg noen runder på dansegulvet og plukk opp de bevegelsene du føler klaffet med musikken. Et tips er å ha et kamera på og se seg selv etterpå, det er ikke alltid man husker alt når man slipper seg løs og danser etter følelsene. Dette vil hjelpe deg uansett hvor langt du har kommet. Er du allerede over halvveis med koreografien og det stopper opp, så ta deg pause og gjør slik jeg beskriver over. Plutselig er du kanskje på autopilot og gjør noe artig, og vips er du videre med koreografien.              
  6. UTSETT FINESSEN
    Ikke bruk for lang tid på å dvele på bevegelsene. Det viktigste er at du lager en slags ramme for dansen. Det du syns er mindre bra mens du øver, kan virke ganske bra dagen etter. Så ikke forhast deg med å forkaste bevegelsene, ha de heller som en b-plan. Finesse der du gjør små endringer, korrigering av armer, føtter osv. kan du heller gjøre mot slutten. Jo lenger tid du bruker på dette og repeterer, jo mer lei blir du. Prøv å unngå det. Gjør det enkelt for deg selv og ta tiden til hjelp. Vi kan fort endre mening avhengig av humør og hvor lang dag vi har hatt.
    NB: Husk at finesse er et viktig steg når du er ferdig med koreografien, du bare utsetter det nå for å ikke bruke for lang tid på bevegelsene. Det kan føre til at man blir lei av å repetere det samme når man ikke klarer å avslutte. Man blir også sliten, og dette påvirker kreativiteten. Don’t overkill!                                                                                                                                                                                                                               
  7. INSPIRASJON
    Stopper du opp likevel, så ta deg en pause fra koreografering. Det hjelper å gjøre noe annet før man går tilbake til dansen. Hjelper ikke det heller, så gå på Youtube. Jeg anbefaler ikke at du ser på dansevideoer til den samme sangen du bruker, se heller noen opptredener til andre låter. Man kan helt ubevisst «stjele» noen av bevegelsene til samme sekvenser i låten. Det vil ikke ta seg bra ut om du blir oppdaget i etterkant. Finner du noen kule bevegelser til en annen låt som kan funke med din, og inspirerer deg til å jobbe videre med dansen, da har du kommet deg over kneika. Gå tilbake til koreografien din og jobb med den. Stopper du opp igjen, ta pause og repetér igjen med å se på forskjellige danseklipp. Ikke nøl med å gå tilbake til punkt fire dersom du stopper opp.                                                                                                                                                  
  8. TRE NYE TING
    Som danser har man sine favorittbevegelser som gjør at tolkningen av rytmene kan bli like, noe som resulterer i at man kan oppfattes som «kjedelig» hvis man gjentar de samme bevegelsene man kan. Hvis du er glad i noen bevegelser vil du risikere at du bruker de ofte. For å unngå dette har jeg tatt tipset til Aziza fra et av hennes kurs der hun påstår at hun holder sin dans interessant ved å legge til tre nye ting hun ikke har gjort før. Det kan enten være armer, en modifisert bevegelse eller props du ikke har brukt før. Alle gode ting er tre, altså. Hold dansen din interessant, og vær aldri redd for å være kreativ, det er det som gjør deg unik.                                                                                                                                                                                                                                                              
                         
  9. TA PAUSE
    Har du koreografien nesten i boks, men mangler små justeringer og finesser, så ta deg en pause. Det kan være at du har jobbet med koreografien for lenge og trenger å gi hjernen hvile. Gjør noe annet i et par dager før du kommer tilbake til dansen. Plutselig er entusiasmen og følelsen helt annerledes. 

Det finnes selvfølgelig mange måter å bygge opp en koreografi på. Jeg har delt mine egne tips, da jeg personlig har opplevd at koreografier kan være krevende noen ganger. Et tips fra meg er likevel å ikke koreografere hele låten, prøv å ha et par korte sekvenser der du improviserer. Dette er gull verdt dersom du opptrer med låten flere ganger. Dansen vil virke delvis ny hver gang du opptrer med den, og risikoen for å bli lei reduseres betraktelig.
Jeg har likevel valgt å sjekke hva slags tips nettet har å by på. Mange hadde omtrent den samme smørbrødlista jeg har, men vi er forskjellige og følger forskjellige anvisninger.

For mer inspirasjon anbefaler jeg å sjekke tipsene her:


http://bellydanceu.net/technique/how-to-create-a-belly-dance-choreography/

http://www.worldbellydance.com/creating-choreography/ 

Lykke til med dansen og koreografien. Husk å nyte turen!

Lamya er utdannet lærer og har studert arabisk i en årrekke og avlagt eksamen i det. Hun har bakgrunn fra marokkansk folkedans, orientalsk dans og jazzdans. For tiden underviser hun i magedans ved Oslo Magedansstudio.