Musikkvalgets kvaler – Ingunn Lyngstad

Tekst: Amina Bacali

Publisert i Al Farah bladet 82/september 2016

Hvordan velge musikk til opptreden? Hvordan går man frem når man skal koreografere? 

Ingunn er danser, koreograf og instruktør hos Alta Magedans, med elever fra 3 år til 60 +. Hun underviser i magedans, yoga og Bollywood. I tillegg har hun en egen sommerskole sammen med Elin Kåven, som de har arrangert siden 2012. Ingunn arrangerer også jevnlige kurs med andre instruktører hos Alta Magedans. Ingunn danser både solo og sammen med dansegruppa HoneyHips.

Hva slags musikk foretrekker du å danse til?
Jeg liker godt oriental/madjensi, der man kan veksle mellom å flyte med og å smelte inn i musikken.

Hvilke vurderinger gjør du når du skal forberede en koreografi til f.eks. en opptreden?
Først og fremst hva musikken sier at jeg skal gjøre, og så sjekke at jeg kan lage koreografien variert nok. Deretter hvor jeg skal bruke den. Ting som fungerer på en stor scene fungerer ikke alltid på en restaurant eller i en selskapssetting (snurre fort på liten plass, slør som hekter seg i ting osv).

Tar du i bruk noen hjelpemidler for å analysere musikken (penn/papir, data, video)? Har du noen tips til hvordan forenkle musikkvalg og musikkanalyse?
Jeg bruker en enkel tellemetode som jeg lærte av Siri Ydstie for mange år siden. Da får jeg en fin oversikt over musikken, og det gjør at det går fortere å både lage, huske og undervise koreografier. Jeg noterer ned på papir. Etterpå kan jeg notere koreografien på rett sted i musikken (på papiret).
Jeg prøvedanser ofte til musikken først for å se om den faktisk lar seg bruke til det jeg ønsker eller i det hele tatt. Noen ganger er den for rask, for lite variert, eller for komplisert til det jeg ville bruke den til. Da ender den enten i «ubrukelig» eller i lista over musikk jeg skal bruke senere (dvs. at den passer til noe annet). Det er ganske typisk at man finner mye bra musikk når man er på jakt etter noe spesielt, selv om man ikke finner det man trenger. Da er det kjekt å kunne lete gjennom låter som måtte vente litt, noen ganger ligger det du trenger der.

Jeg filmer også gjerne den første gangen jeg danser til den, etter tips fra Khalida. Det trenger ikke å være pent eller «riktig», det er kun for meg selv. Det ligger ofte et par fine ting der jeg kan bruke videre, samt at jeg bevarer den opprinnelige følelsen jeg fikk av musikken (før man begynner å krangle med seg selv om å lage en bra koreografi).

Ingunn og HoneyHips – 1001 natt Oslo Magedansfestival 2015

Hvordan har du utviklet din musikkforståelse, legger du vekt på andre ting nå enn da du startet å danse?
Ja, jeg har lært veldig mye om oppbygning av musikk, stilarter og instrumenter. Jeg har utviklet min egen musikkforståelse, noe som gjør at jeg noen ganger synes det er vanskeligere å lære eller danse andres koreografier fordi jeg hører helt andre ting i musikken enn dem.

Ingunn og HoneyHips – Al Farah forestillingen 2015

Har musikksmaken din endret seg med tiden? På hvilken måte?
Ja og nei, jeg elsker fortsatt klassiske stykker og blir veldig glad og rørt av å høre på dem. Men jeg hører på det meste fordi jeg skal ha musikk til mange forskjellige ting. Og siden jeg har lært mye om arabisk musikk og dermed forstår mer, så elsker jeg bare enda mer av den.

 

Tekstforfatter Amina Ali bor for tiden i Tunisia, hvor hun opptrer og underviser orientalsk dans. Hun har tidligere undervist på Studio Orient og har AATEC instruktørutdannelse. Hun har vært arrangementsansvarlig i Al Farah siden 2014 og ble styreleder våren 2016.