Mine beste tips – Catherine Ydstie

Publisert i Al Farah bladet nr 82/september 2016

Øving/trening

Siden jeg i utgangspunktet er meget bedagelig anlagt av meg (les: lat), og med en selvdisiplin på minusskalaen er jeg nødt til å legge øvingen inn i andre hverdagsaktiviteter.  Jeg øver koreografi om morgenen; da setter jeg på musikken og danser mens jeg kler på meg, lager frokost til ungene og rydder kjøkkenbenken.  Øvingen blir ikke alltid supereffektiv, men koreografien sniker seg inn i underbevisstheten min mens jeg samtidig får vært både husmor og forelder.

1001NATT – Oslo Magedansfestival november 2010
Bellystars Siri, Anne SIri, Catherine og Linn

Vanskelige trinn og bevegelser legger jeg også inn i hverdagssysler. Jeg velger meg ut en bevegelse eller to og øver intensivt på den i et par uker. 

Gode øvingssituasjoner for meg er husarbeid, matlaging, kvelds- og morgenstell på badet, fylle bensin på bilen, handle i butikken osv. Bare fantasien og det du øver på setter begrensninger. Det gjør seg kanskje ikke med en stor hoftesirkel ved bensinpumpa, så den legger jeg til baderommet. Men shimmies, åttetall og små trinnkombinasjoner fungerer utmerket mens du fyller bensin. Koreografier øver jeg også mye inni hodet, dvs jeg hører på musikken og går gjennom dansen i hodet. 

Jeg har alltid dansemusikken min i bilen så hver gang jeg er ute og kjører hører jeg på den – men bare hør og ikke øv, slik at du ikke skaper trafikkfarlige situasjoner (jeg snakker av erfaring).

Hår, forkledning, kosmetikk

Å spørre meg om tips i forbindelse med sminke og hår er som å spørre en treåring om å forklare relativitetsteorien. Jeg har aldri vært verken flink eller interessert i sminke og hår. Vel hadde jeg en kort ”utagerende” periode på åttitallet – men da var det fjærklipp og dekkstift på leppene som gjaldt . Dere som var unge på åttitallet kan humre gjenkjennende og alle dere andre – google det! 

Per dags dato tror jeg at jeg begynner å nærme meg noe som er akseptabelt med hensyn til sminke og hår, men det har vært en lang og hard kamp med mye prøving og feiling. Legger du en litt større innsats i det enn meg kommer du nok fortere i mål. For sminke-analfabeter som meg har youTube og nettet vært til uvurderlig hjelp for å forstå makeupens hemmelige verden. 

Og når du tror du har skjønt grunnprinsippene i makeup så skjønner du plutselig at øyne ikke bare er øyne – hvor langt fra hverandre de sitter, hva slags fasong de har og hvor dyptliggende de er spiller en stor rolle. Ikke minst må man ta hensyn til hvordan alderen endrer på visse ting i ansiktet. Det er jo nesten en master på høgskolenivå å kunne alt dette.

Ta gjerne imot tips og triks fra andre, men husk at de fleste er mest vant til sin egen ansiktsform og det er ikke alltid det passer deg. Da er bare å bite i det sure eplet og sette av endeløse timer til research og prøving og feiling.

Når ansiktet endelig begynner å sitte så må du ikke tro du er klar. Neida, da gjenstår resten av hodet, det vil si håret. Er du velsignet med langt og flott hår er jo det hyggelig for deg. Glad det ikke er meg som må ha den våte kladden hengende nedover ryggen etter en dusj, men det ser jo unektelig flottere ut på scenen.  For deg med kort hår er løshår og parykker til ypperlig hjelp. Her er jeg selv på forsøksstadiet, så det eneste tipset jeg med sikkerhet kan gi er at du fester parykken godt og danser med den på hodet mange ganger før selve opptreden. Det finnes ikke noe mer hemmende midt under dansen enn å kjenne at parykken er på vei av og vite at det som åpenbarer seg under den er en sammentrykt og flat, fettglinsende masse som overhodet ikke tåler dagens lys.

Selve opptreden

Gjør ditt beste og ha det gøy. Skulle det gå dårlig og/eller du glemmer noen trinn, ser for mye ned, glemmer å smile nok, kommer inn på scenen for sent eller for tidlig, eller alt annet som kan gå galt – så er det lov å gremmes en kort stund.  Men kun en kort stund. Ta lærdom av hva du gjorde feil og prøv å hindre at det skjer igjen – bare husk at verden ikke går under fordi du glemte noen dansetrinn. Det finnes adskillige viktigere ting her i livet å bruke tid og energi på. 

Catherine og hennes barn, året 2005

 

Tekstforfatter Catherine underviser i magedans, zumba og pilates ved Oslo Magedansstudio og danser i gruppene Bellystars og Kjerringer. Hun er utdannet barnevernspedagog og jobber med funksjonshemmede barn og unge i Nittedal.