Tekst: Ingrid B Kvam. Mandeep Punian (foto)
Publisert i Al Farah bladet nr 77/mai 2015
Nirmel Mahe er oppvokst med indiske filmer, sang og musikk og danset fra tidlig alder. Hun ble inspirert av 60-70-tallets glam-cabaretdansere, som Helen, Mumtaz og Bindu i bollywoodfilmene og laget koreografier for å danse på fester. Hun har også lært samba og tahitisk hula og reist rundt med gruppen The hula dancers.
«Jeg blir inspirert av modige dansere som tørr å dele noe av seg selv. Alle typer dansere kan inspirere meg: det kan være ballettdansere, hiphop-dansere, proffe eller dyktige amatører, unge og gamle.» – Nirmel
Nirmel tok sitt første kurs hos Tina Rasmussen 2002 og studerte videre med flere dansere som blant annet Michelle Galdo, Lee Figenschow, Ranya Renee, Mona El Said, og hun fortsetter å studere og utvikle seg. I 2007 vant hun Dancer of the year-tittelen i Oslo Oriental Dance festival. Hun underviser i magedans, bollywood, hula og har opptrådt på festivaler, restauranter, brylluper, musikkvideoer og tv-programmer.
Hvor lenge har du drevet med magedans, og hvordan ramlet du over det?
Jeg begynte med magedans rundt 2002 i Drammen. Jeg hadde hatt lyst til å utvikle meg og lære magedans lenge da jeg så en annonse i avisen om at Tina Rasmussen holdt kurs. Jeg har vært hektet på magedans siden.
Hvordan er det å være magedanser i Oslo for tiden?
Jeg har danset mye i Oslo før på de faste magedansstedene og nå danser jeg fast i Drammen på Taj Mahal. Et par ganger i uken får jeg ta på meg finstasen, sminke og danse. Jeg trives med det og tar oppdrag overalt.
Du er også makeup-artist, hvordan synes du det generelle nivået på sminke er i magedansmiljøet versus andre artistbransjer, hvis du har gjort deg noen tanker om det?
Det er få magedansere som jeg ser idag som legger nok sminke. Det er nok også fordi det er uvant å legge på så mye sminke. Når man opptrer så kan man ta på seg en dansers rolle og da skal man ikke se ut som sitt vanlige jeg med «litt extra liner for fest» men man skal rett og slett bli spennende å se på. Som magedanser kan du virkelig være modig med farger, shimmer og liner for å fremheve øynene. Til scenebruk bør man sminke mer tydelig enn når man danser på fest der folk står mye nærmere deg. Å style håret og å sminke huden er også like viktig for å få et helhetlig utrykk. Det er lurt å ta en privattime hos en makeup-artist for å få gode tips og råd som passer for akkurat deg.
Har du noen yndlings»stilart», eventuelt hvilken og hvorfor?
Jeg ble fascinert av danserne i indiske filmer fra perioden hvor cabaret var populært og cabaretstilen innen magedans var den jeg likte best til å begynne med. Jeg har ikke én men flere yndlingsstiler nå, fordi alle stiler har noe jeg liker ved dem.
Har du noen yndlingsdansere for tiden, eventuelt hvem og hvorfor?
Det er mange dansere jeg beundrer, for eksempel Orit Maftsir og Didem Kilani. Orit har så fine koreografier. Hun har en fin leken side i dansen og gode bevegelser. Hun har et flott, stort smil og hun koser seg på scenen så jeg nyter opptredenene hennes maksimalt. Didem har så sterke, store og skarpe bevegelser og det er fint å se en annerledes stil når alle magedansere kan begynne å se like ut. Hun dyrker noe eget og det er flott å se på.
Hvem/hva inspirerer deg?
Jeg blir inspirert av modige dansere som tørr å dele noe av seg selv. Alle typer dansere kan inspirere meg: det kan være ballettdansere, hiphop-dansere, proffe eller dyktige amatører, unge og gamle. Veldig ofte blir jeg inspirert av musikken, og en dans begynner å ta form i hodet. Jeg sitter med mange ideer til tider som jeg har lyst til å gjennomføre, men de blir kanskje litt vanskelige i den virkelige verden. Det er vel mulig men ser for meg at det hadde blitt en litt stor produksjon, med scenerekvisita, kostymer og bakgrunnsdansere. Man blir litt skadet av å vokse opp med bollywood filmer.
Fortell om en av dine verste opplevelser som danser/instruktør/koreograf (velg fritt hvilken)
Jeg har vært borti et par ubehagelige opplevelser hvor noen som har booket meg som danser ikke har betalt etter avtale. Jeg har derfor begynt å ta betalt på forhånd når jeg tar oppdrag siden jeg ikke ønsker drama. Det har vært noen som har vært frekke og prøvd å sleipe seg unna. Det jeg har hørt ofte er «du hjelper meg med å danse for halv pris så hjelper jeg deg», eller «du skulle ha danset mye lengre, derfor får du ikke full betaling». En gang fikk jeg «tror du du er Fifi Abdou eller, som skal ha så mye betalt?». Noen har det vanskelig for å vise respekt overfor en danser.
Fortell om en av dine beste opplevelser som danser/instruktør/koreograf (velg fritt hvilken)
Noen av de beste opplevelsene er gode tilbakemeldinger fra kurs jeg har holdt eller etter en opptreden. Når noen sier at de ble rørt, da tenker jeg bare “yesss!”. Da har jeg klart å være tilstede i dansen. At dansen rører noen til tårene av forskjellige grunner er stort siden jeg også liker å bli rørt på en eller annen måte når jeg ser en opptreden, når noe med musikken, utrykket eller atmosfæren utløser minner eller tanker.
Tekstforfatter Ingrid Bjørsnøs Kvam har drevet med orientalsk dans siden 2007 og har vært styreleder i Al Farah.