Kunsten å kommunisere (ATS – American Tribal Style Bellydance)

Tekst: Yuanming Ni. Foto: Christian Eikanger

Publisert i Al Farah bladet nr 77/mai 2015

Fra Kina til Bergen: Yuanming Ni sin lidenskap for dans kjenner ingen grenser.

Kina har 56 folkegrupper. Jeg hører til gruppen Han, og vi er ikke kjent for å ha gode dansegener. Likevel er jeg født med en kjærlighet for dans. Det er en del av meg. Jeg begynte å danse i en alder av 5. På grunn av den store arbeidsmengden på ungdomskolen og videregående hadde jeg ikke mye tid til dansen. Men for 5 år siden forelsket jeg meg i magedans. Da var jeg 20. Isolasjoner, fine kroppsposisjoner og vakre opptredener tiltrakk meg. På den tiden var ikke American Tribal Style Belly Dance (ATS) populært i Kina, så jeg hadde aldri hørt om det. Men det jeg hadde lært av orientalsk magedans hjalp meg å forstå ATS raskere.

For tre år siden kom jeg til Norge for å fullføre masteroppgaven min. Nå er jeg ferdig og har begynt på Ph.d.-arbeidet her i Bergen. Jeg ønsket selvfølgelig å oppsøke magedansmiljøet her i byen, og var så heldig å finne JoMei, ATS-læreren min.

JoMei og Yuanming

Etter første trinn på ATS synes jeg det var en veldig god treningsform, men som dans virket det ikke særlig interessant. Så, etter å ha lært meg noen «bokstaver» begynte jeg å kunne uttrykke enkle «ord» med denne danseformen! Det var en fantastisk følelse. Etterhvert har jeg fått en dypere forståelse av sjarmen ved ATS. Nå har jeg lært mange bokstaver og ord og kan friere åpne meg til et hvilket som helst musikkstykke og uttrykke fulle setninger med kroppen min. Improvisasjonens ånd, når den er bygget på en solid forståelse av individuelle bevegelser, kan uttrykkes i sin helhet. Dette finner jeg stor glede i, fordi det gir meg en annen måte å kommunisere med meg selv, min kropp og med andre mennesker på.

Vi er sosiale skapninger som vokser av å lære å omgås hverandre. I den forstand har ATS hjulpet meg til å bli mer moden. I tillegg til improvisasjon er gruppedans et annet sentralt konsept innen ATS. Dette gjør at ATS stiller andre krav til en god opptreden enn det orientalsk dans gjør. Solodanseren må stå frem og fange publikums oppmerksomhet og vekke følelser hos tilskuerne. Men en gruppe må i tillegg opptre harmonisk og presentere gruppen som en enhet. Å få kommunikasjonen innad i gruppen til å fremstå som myk og usynlig er en kunst. Jeg husker vår første ATS-opptreden i Bergen. Mange fra publikum forsto ikke at det var improvisasjon. På en side var jeg litt trist over at danseformen ble misforstått, men samtidig var jeg glad for at vi presenterte dansen så harmonisk og unisont at publikum ikke la merke til det!

Jennifer Oelz, Jomei Joanna Eikanger, Yuanming Ni, Kristin Vollen

Jeg dro til Oslo for å ta Kristine Adams’ workshops under Oslo Tribal Bellydance Fest 2014. Hun fortalte at hun en gang hadde fått sminke i øynene rett før hun gikk på scenen, og ikke kunne danse. Gjennom hele sangen holdt hun seg i bakgrunnen. Jeg var usikker på hvordan den opptredenen gikk, men selvfølgelig gikk det fint. Hun sa om de andre danserne i kompaniet Fat Chance Belly Dance, at ”de forstår at du har en mening». Jeg skjønte at gruppens tillit til hverandre er avgjørende, og slike mekanismer kan forsikre et godt resultat, selv når uhell inntreffer. Gruppen vil alltid støtte hverandre og publikum oppdager ikke når ting ikke går helt slik de skal.

JoMei og Yuanming

ATS gjør det mulig for dansere fra hele verden å danse sammen umiddelbart etter å ha truffet hverandre! Dette er veldig moro, og jeg tror det å holde seg innenfor et oppsatt system som ATS er veldig viktig for å gjøre dette mulig. Nordmenn fra nord og sør kan absolutt kommunisere med hverandre, men begge må kanskje dempe sine dialekter noe for å forstå hverandre helt. Ånden av alvor og detalj er også avgjørende når man lærer ATS. Din holdning til å lære er avgjørende for din posisjon i dette globale ATS-samfunnet.

ATS har brakt min kropp nærmere mitt sinn og mitt sinn nærmere andre. Fremover vil jeg fortsette å glede meg over dette fantastiske kroppsspråket, over internasjonal kommunikasjon og internasjonale dansesamfunn. Jeg håper flere vil la seg inspirere og at det blir flere American Tribal Sisters i Norge.

 

Tekstforfatter Yuanming Ni fra Kina har holdt på med magedans i 5 år og har danset ATS i 1 år. Hun jobber som forsker i Norge og er stolt av å være en av de få ATS-danserne i Bergen.