Tekst: Siri Ydstie
Publisert i Al Farah bladet nr. 51 / November 2008
Daniel Swarovski ble født i Böhmen, dagens Tsjekkia, i 1862. I 1892 tok han patent på en elektrisk slipemaskin for å kunne produsere verdens vakreste, mest funklende krystaller. Swarovski flyttet fra Böhmen til Wattens i Østerrike, angivelig for å komme bort fra konkurrentene, men også for vannkraften til å drive slipemaskinene. I dag er Swarovski et internasjonalt kjent merkenavn og blant verdens største på krystaller – krystaller du blant annet kan fi nne på kreasjoner fra Bella og Amira og andre kjente magedansdesignere. I Swarovskis fødeland fi nner man forretninger som spesialiserer seg på Swarovski-produkter på nesten annethvert gatehjørne. En stakkars magedame med sterk forkjærlighet for alt som glitrer og funkler, blir nesten litt ør i hodet av et opphold i Praha, Tsjekkia.
Hvorvidt det faktum at Tsjekkia er fødestedet til Swarovski-konsernets grunnlegger har noe med magedansens popularitet der å gjøre, vites ikke. Men det kan slås fast med absolutt sikkerhet at magedans er veldig populært i Tsjekkia. Det fi nnes et utall små og store magedansskoler, og en rekke festivaler, show og konkurranser. Den største aktøren er Centrum Tance som ble grunnlagt i 1998. Fra en danseskole i byen Pilsen, der det kun ble undervist i magedans, har danseskolen utvidet med flere dansestiler og en rekke studioer. De teller nå 17 avdelinger rundt om i Tsjekkia, blant annet tre store studioer i hovedstaden Praha. I motsetning til de fl este magedansskoler drives ikke Centrum Tance av en danserinne; skolen ble grunnlagt av forretningsmannen Tomas Schel som jobbet i dataindustrien, og drives nå av forretnings imperiet Allstar Group. Administrasjonen er sentralisert, med fl ere ansatte som tar seg av oppgaver som timeplanlegging, kurspåmelding, nettoppdatering, veiledning av publikum osv. Den store fordelen er at danserne og instruktørene kan konsentrere seg om dansen og undervisningen i stedet for å bruke masse tid og energi på administrasjon og forretningsdrift.
Let’s Dance
Let’s Dance-festivalen ble arrangert for første gang i 2006. Det store trekkplasteret var Jillina fra USA. I tillegg hadde man de egyptiske kjendisene Lubna Emam og Osama Emam på timeplanen, samt en rekke lokale instruktører. Både i 2007 og 2008 valgte arrangøren å beholde de samme trekkplastrene. Hvorvidt de kommer til å gjøre det samme i 2009 vites ikke, men at det blir festival også neste sommer er bænkers. Selv var jeg der i fjor, men fikk ikke plass på Jillinas kurs den gangen, og tok i stedet klasser med Osama Emam og lokalkjendisen Karolina Idrisova – som for øvrig er en meget dyktig danserinne og instruktør.
Nivået på danserne er i det hele tatt høyt i Tsjekkia. Jeg vil tro dette også gjelder store deler av Øst-Europa – jeg har tidligere vært på festival i Litauen og blitt imponert over prestasjonene til en så ung magedansnasjon. «Alle har danset klassisk ballett siden fi reårsalderen», kunne arrangøren der fortelle. Det samme gjelder i en viss grad over store deler av det tidligere Sovjetunionen, og en sterk dansebakgrunn vil nødvendigvis også produsere gode magedansere.
Festivalens nettside finner du her
Festivalen finner du på facebook her
Jillina
Også i 2008 flokket tsjekkerne til sin festival, men denne gangen var jeg heldig nok til å få plass på Jillinas kurs. Det er de beste workshopene jeg noensinne har vært med på. Uten sammen ligning! Tross tekniske problemer med mikrofon og stereo, overfylt sal, mangel på speil, dårlig luft – dette var bra. Jillina er uten tvil en av verdens største magedanspersonligheter. Hun underviser på en strukturert og effektiv måte, og man inspireres til å gjøre sitt beste. Hun er også herlig blottet for primadonnanykker.
Innsatsviljen og iveren til de øvrige deltagerne var også veldig inspirerende. I tillegg til tsjekkiske dansere var det også flere fra Serbia, Slovenia, Slovakia og Polen der, samt visstnok noen fra Frankrike. Festivalen er i en utvikling mot å bli mer internasjonal. De har en engelsk versjon av sine nettsider hvor man kan finne all informasjon man trenger, de samarbeider med lokale hoteller for å skaffe rom til tilreisende, damene i administrasjonen er utrolig hjelpsomme overfor oss utlendinger, og de tsjekkiske danserne er sjarmerende ivrige etter å praktisere sin engelsk. Let’s Dance-arrangementet har den enorme fordelen at de holder til midt i Europa, lett tilgjengelig fra alle kanter. At byen også er fantastisk vakker – den ble minimalt ødelagt av krigen – er selvsagt en ekstra bonus. Alt taler for at arrangementet i 2009 vil trekke enda flere utlendinger.
Dansekonkurranse
I tillegg til en imponerende timeplan, kan festivalen også by på magedanskonkurranser – en for raqs sharki solo og en gruppekonkurranse. Hvorvidt det er mulig å objektivt vurdere ulike dansere opp mot hverandre etter fem minutters dans kan diskuteres. At en slik konkurranse er inspirerende og morsom for både deltagere og publikum er derimot hevet over enhver tvil.
I år var første gang de hadde gruppekonkurranse. Allikevel var det hele tolv grupper som stilte. Særlig imponerte Karolina Idrisovas gruppe. Jeg tror de var nærmere tyve på scenen. Helt fantastisk. De ble momentant omdøpt «Tsjekkias Nasjonalballett». Kvelden etter konkurransen var det gallaforestilling, der stjernene fikk lov å briljere. De lager flotte show i Praha. Det eneste som er litt kjedelig er at konferansieren bare prater tsjekkisk, og han prater mye, og at stolene er Sovjetregime-ubehagelige. Men dansen er upåklagelig, både bidragene fra de lokale danserne og de tilreisende stjernene. Jillina live er det ikke engang vits i å prøve å beskrive. Det må oppleves. Man følger med så intenst, lever seg så intenst inn i hver musikkstrofe og hver bevegelse, og klapper så hardt og lenge at det er langt mer slitsomt å være publikummer ved hennes show enn å opptre selv. Når publikum strømmer ut av salen funkler øynene som ekte Swarovski-krystaller. Jeg er sliten, målløs, matt og svett, men vet med sikkerhet at jeg er tilbake i 2009.
Siri Ydstie driver Oslo Magedansstudio hvor hun underviser i magedans, Hula/Ori Tahiti og Zumba. I tillegg til å opptre jevnlig arrangerer hun 1001 Natt, en årlig magedansfestival i Oslo.