Tekst: Amina Ali. Foto: Privat
Publisert i Al Farah bladet nr 94/april 2021
Shahrzad er en profesjonell danser og instruktør som har spesialisert seg i Raqs Sharki og de tradisjonelle og sosiale dansestilene fra Nord-Afrika og Midtøsten. I 2015 flyttet hun til Egypt for å jobbe med dansen på heltid, og har siden den gang gjort karriere som danser på Kairos topp-nattklubber, i film og i media. I tillegg til å ha mer enn 20 års danseerfaring er Shahrzad også godkjent instruktør i flere fitness-typer, blant annet er hun sertifisert pilatesinstruktør fra PMA.
Shahrzad kan du følge på Facebook her
Shahrzad kan du følge på Instagram her
Du har danset profesjonelt siden 2007, og i Egypt siden 2015. Hva er de største forskjellene mellom å jobbe i Egypt og USA?
De største forskjellene er vel, åh herregud – alt! Samspillet danseren har med publikum er veldig forskjellig. Publikum her i Egypt reagerer på dansen helt annerledes i forhold til utlendinger, som ofte sitter og ser på et show og klapper når danseren er ferdig. Her i Egypt er tradisjonen slik at til og med ved sceneshow er danseren mye mer kontaktsøkende gjennom hele showet, noe som tar tid å lære når man først kommer hit. Man lærer hvordan man kan samhandle mer med publikum.
Andre forskjeller er at hjemme i USA er magedans for de fleste en hobby. Selv om man tjener på dansen gjennom kurs og show, er det ofte slik at dansen ikke er hovedinntekten og man har en annen jobb ved siden av. I Egypt har dansen vært en profesjon i hundrevis av år.
Hva har hatt størst innflytelse på deg og din dans? Størst innflytelse på meg har helt klart de eldre stilene av magedans hatt. Alle danserne jeg har vokst opp med siden jeg startet å danse er av de eldre klassikerne fra “the golden era”.
Helt i starten da jeg begynte med magedans prøvde jeg ut alle typer dansestiler, blant annet tribal og american cabaret, men da jeg fant den egyptiske stilen valgte jeg å gå til lærere som underviste i den, både egyptere og amerikanere som hadde studert egyptisk stil. I tillegg startet jeg tidlig med folklore.
De siste ti årene har magedans utviklet seg mye utenfor Egypt, som på festivaler og konkurranser. Denne vestlige måten å danse magedans på er etter min mening veldig langt fra tradisjonell magedans, og jeg har valgt å lære fra de som tilbyr kurs i mer tradisjonell magedans. Da jeg startet å undervise selv var jeg omringet av mennesker som hadde den såkalte vestlige stilen, og jeg følte at det avledet meg fra den tradisjonelle egyptiske stilen. Jeg begynte faktisk å mislike hvordan jeg danset og ble veldig usikker på meg selv. Da bestemte jeg meg for å flytte til Egypt fordi jeg ville jobbe med live musikk.
Du har gått i lære hos Raqia Hassan, hvordan hun er som lærer?
Jeg tror Raqia er den beste for å lære seg grunnleggende teknikk og musikalitet. Jeg elsker når hun lærer bort ting til kun rytmer, og jeg tror at det å lære teknikk til rytmer er noe som skjer for lite generelt. Når hun underviser teknikk er det interessant å se den store variasjonen av hoftebevegelser hun gjør, noe jeg synes det er lite av i magedansverdenen ellers. Når man bare lærer koreografi på kurs rundt omkring, så kan det bli for stort fokus på vanskelige ting som turns, som gjør at man mister essensen av egyptisk magedans. Essensen av egyptisk magedans er stor variasjon av intrikat hofteteknikk uten for stort fokus på hårkast og mer ”moderne” bevegelser. Når Raqia underviser går hun så dypt inn i teknikken for hoftearbeid, og det synes jeg er helt fantastisk. Hun er så god på det, og så god på å forklare.
Hva har du lært av å være utenlandsk danser i Egypt? (Det blir stille en stund, så ler Shahrzad høyt før hun utbryter: “Mye!”) Jeg har lært hvor komplisert og variert dansen er. Fra utsiden er det så lett å sette ting i bås og si ”dette er det, og dette er det”, ”dette er raks sharki og that’s it”. Men når man er inne i kulturen så skjønner man hvor komplisert dansen egentlig er og at den eksisterer i samhandling med kulturen den foregår i. Fra utsiden vil man gjerne kategorisere alt, men i virkeligheten så kan man faktisk ikke alltid det. Jeg har vært ydmyk i forhold til dette, og noen ganger svarer jeg folk at ”dette kan jeg ikke svare på.” Det er ikke alltid et galt og et riktig svar, det er så mange nyanser og kulturelle faktorer som påvirker alt i og rundt dansen.
Hvordan vil du beskrive situasjonen for dansere i Kairo akkurat nå, og hvordan har koronarestriksjonene endret dansescenen i Kairo? (Shahrzad ler og sier at situasjonen er “shit”.) På grunn av korona er reglene nå slik at det egentlig ikke er mulighet for dans noen steder. Utesteder skal være stengt og magedans er forbudt på klubber og eventer, men vi er jo i Egypt så det er selvfølgelig noen som bryter disse reglene, og noen utesteder holder åpent i skjul. Kabareten som jeg jobber på, en av de store og fine kabaretene i Kairo, stengte da koronapandemien startet og har ikke vært åpen siden. Akkurat nå er det magedans på noen nattklubber sånn i smug, og i påkostede bryllup. Noen populære dansere har i blant show med bandet sitt, og noen kabareter holdes åpent i skjul, men det er svært få.
Dansescenen i Kairo var ikke den aller beste før korona heller; mange dansejobber gikk til shows med DJ og mahraganat-dans. De siste årene, før korona, har det gradvis blitt vanskeligere for utenlandske dansere å få tillatelse til å jobbe i Egypt. Med koronarestriksjonene har det rett og slett blitt helt umulig å finne dansejobber. De få som danser lovlig nå er de som har faste kontrakter med sine live band. men siden kabaretene må holde stengt er det veldig lite av det også.
Jeg forteller at jeg så et danseshow på Fairmont hotel for bare et par dager siden, og Shahrzad svarer at det hele er ganske komplisert. Jeg lurer på hva som kan skje med en danser som bryter reglene nå. Shahrzad forteller at danseren kan risikere midlertidig eller varig utkastelse og innreiseforbud til Egypt. Akkurat det skjedde med tre dansere i fjor, de ble deportert. Det er ikke så lett for folk utenfra å forstå hva som faktisk skjer her i Egypt, forstå konsekvensene for danserne, sier hun. Det er et problem at det kommer nye utenlandske dansere hit som ikke forstår disse reglene og konsekvensene, men gjør som de selv vil og dermed gjør situasjonen verre for alle. Jeg lurer på om de danserne som kommer til Kairo nå kommer for å tjene penger eller fordi det er deres store drøm å danse i Kairo. Shahrzad svarer at hun tror det er begge deler, og at det kanskje undervurderes hvor mye penger man faktisk kan tjene. Men da må man være smart og villig til å jobbe veldig hardt, samt ha en god porsjon flaks. I alle underholdningsyrker handler det jo mye om flaks, ler hun.
La oss spole ett år tilbake i tid, til mars 2020 og lockdown. Hvordan opplevde du det? Shahrzad blir stille og får tårer i øynene.
Jeg kan ikke tro at det alt har gått ett år! Alle flyplassene skulle stenge og faren min, som er lege, tryglet meg om å reise tilbake til USA med en gang. Jeg pakket og dro hjem til mine foreldre, men ante ikke da at lockdown skulle vare så lenge og at jeg ikke kunne reise tilbake til Kairo før om fem måneder. Jeg satt fast i USA og det var jeg ikke fornøyd med, for Kairo er hjemmet mitt. I begynnelsen var det fint å kunne tilbringe tid sammen med familien, samt få en liten pause fra all jobbingen. Jeg jobbet mye før koronautbruddet, reiste rundt omkring på festivaler og hadde vel egentlig aldri tid til å sette meg ned å reflektere over min egen hverdag. I ettertid ser jeg at jeg hadde godt av en pause med tid til å reflektere over livet mitt, men der og da var jeg ganske lei meg.
Hvordan har koronasituasjonen påvirket deg jobbmessig? Alt – show, kurs, reiser – ble jo avlyst, så da startet jeg raskt opp med online undervisning.
Jeg hadde faktisk tenkt på å starte opp et online tilbud før pandemien kom, men hadde egentlig aldri tid til å gjøre det. Online undervisningen nå under pandemien har gitt meg muligheten til å holde regelmessige klasser, noe som var umulig før på grunn av min jobbsituasjon. Flere av mine kursdeltakere har uttrykt at de synes det er mer givende med regelmessige klasser enn sporadiske workshops. Jeg er glad for at jeg nå har online undervisning i gang, og kommer til å fortsette med den også når vi etter hvert kommer tilbake til en mer “normal” hverdag.
Klikk her for å komme til Shahrzad Online-trening
Hvordan ser du på den internasjonale danseverdenen nå som du har bodd en stund i Egypt?
Jeg opplever at det internasjonale magedansmiljøet er distansert fra dansen slik den utføres i kulturer der dansen kommer fra. Det virker som om det er en mangel på forståelse og interesse for hvordan og hvorfor dansen er som den er i opprinnelseslandene. Jeg tror også intensjonen, hva de ønsker å oppnå med dansen, er veldig ulik for en danser i Egypt og en danser i et land der dansen ikke har sin opprinnelse. Generelt gjør utenlandske dansere mer hva de selv personlig ønsker med dansen, og det er helt ok, men folk må forstå at det ikke er slik her i Egypt og det er ikke alltid det folk her vil ha. Jeg har sett eksempler på utenlandske dansere som kommer hit til Egypt og gjør show her som de gjør på festivaler i andre land, og hvordan publikum her har reagert negativt på det. Dansere trenger å vite at det faktisk er to ulike danseverdener som skiller seg sterkt fra hverandre.
Hva opplever du er vanskelig ved å bo i Egypt?
Hmm, det negative er relatert til det positive egentlig, når jeg tenker meg om. Her kan jeg på en måte gjøre hva jeg vil og har stor frihet generelt når det gjelder livsstil og å leve som jeg vil i hverdagen. Men offentlig administrasjon og det å ordne papirer er et mareritt. Noen ganger tar en enkel liten prosedyre en hel arbeidsdag.
Du har vært med på å produsere flere cd-er før pandemien. Har du videre planer om det?
De cd-ene jeg har vært med på å produsere var med det orkesteret jeg jobbet med før, og de har en helt annen lyd enn det bandet jeg bruker nå på online kurs og online show. De musikerne du har møtt i kveld jobber i ulike band, både for fusion og klassisk musikk. Jeg har bestemt meg for et nytt prosjekt basert på de klassisk trente musikerne og vil forsøke å skape et mer ”old style” band (takht band); jeg synes det er så vakker musikk. Planen er at vi skal lage en cd.
Er det en grunn til at de i bandet ikke er egyptere, bortsett fra Amr som spiller fiolin?
Jeg valgte musikere ut ifra de artistene jeg kjenner, som jobber godt sammen og som jeg tenkte ville passe godt til denne typen jobb. Bandet består også av en musiker som spiller qanoun; han kommer fra Mauritania, men vokste opp i Saudi-Arabia. Dessverre kunne han ikke være her i kveld. Marshall, perkusjonisten, er fra USA og vi har jobbet så lenge sammen at det var naturlig at han hjalp meg å sette sammen bandet. Vi er en ganske internasjonal gjeng her!
Tekstforfatter Amina Ali bor for tiden i Tunisia, hvor hun opptrer og underviser orientalsk dans. Hun har tidligere undervist på Studio Orient og har AATEC instruktørutdannelse. Hun har vært arrangementsansvarlig i Al Farah siden 2014 og ble styreleder våren 2016.