BALADI CAMP 2018 – Det live musikk gir til magedansere
Intervju med Guy Schalom – trykket i Al Farah bladet nr 89/desember 2018 Av Helene Holmgren
Baladi Camp er en av de ytterst få treningsleirene i Europa, og det eneste i Norge, som fokuserer på live musikk. Det startet som et helgekurs, men i år ble det utvidet til et fem dagers program med hele 19 timer undervisning. Ett av høydepunktene på dette kurset er lørdagens opptreden der deltakerne kan vise frem sine nyervervede kunnskaper foran et publikum. Både kursdeltakerne og publikum fikk nyte musikk av the Baladi Blues Ensemble, ledet av perkusjonist Guy Schalom. I år hadde vi den store gleden av å høre Gamal el Kordi på trekkspill og Ali Alassi på vokal og oud.
(Intervju fra desember 2017 med Gamal el Kordi kan du lese her)
Det live musikk gir til magedansere
Jeg traff Guy under årets Baladi Camp: Tarab Edition. Guy er perkusjonist, musikkprodusent og frontfigur i the Baladi Blues Ensemble. Han er en stor kunstner og lærer som ønsker å formidle essensen av egyptisk musikk og dans.
Hva motiverte deg til å starte Baladi Camp i 2016?
Guy: Det var Maikkis idé. Vi traff hverandre i Oslo da jeg underviste på 1001 Natt Oslo Magedansfestival , organisert av Siri Ydstie. Maikki foreslo at jeg skulle komme tilbake til Oslo og undervise baladi med live musikk. Det er et stort behov for å trene dans til live musikk, ikke bare i Norge, men generelt i hele Skandinavia.
Vi satte sammen et program og lanserte den første versjonen av Baladi Camp for tre år siden. Den gangen varte det en helg. Fordi det ble en suksess bestemte vi oss for å fortsette prosjektet, og da utvidet vi kurset til fire dager det påfølgende året. I år har vi hatt en spesialutgave som har gått over nesten fem hele dager fordi vi ønsket å legge til tarab-emnet.
Hvorfor er det essensielt å trene til live musikk?
Guy: Når du hører på en CD så hører du ikke den ekte musikken. Isteden får du en representasjon av musikken. Lydnivåene er normalisert. Når du derimot er i samme rom som instrumentene kan du føle vibrasjonen fra disse og oppleve musikken på en dypere måte. Du vil føle rytmene sterkere, og musikken er mye mer dynamisk. Det vil hjelpe deg til å danse i takt og følge tempoet.
Du vil også forstå essensen av egyptisk musikk bedre. Egyptiske musikere er intuitive. De spiller aldri den samme sangen likt. Melodien og strukturen vil være den samme, men alt det andre vil endre seg. Live musikk tvinger deg til å bli spontan, til å danse i øyeblikket – med andre ord, til å improvisere.
Egyptisk dans er en av de mest interaktive danseformene jeg kjenner. Det er et enormt samspill mellom danser og musikere, og mellom danser og publikum. Hvis musikerne er dyktige, er de veldig sensitive. Ikke bare vil de høre på hverandre, men de vil også følge nøye med på danseren så de kan støtte henne/ham til å fremføre best mulig. Danseren vil da gi tegn til musikerne slik at de kan følge henne/ham. Det blir en veldig sterk og positiv opplevelse for danseren.
Er man ikke en “ekte” danser hvis man ikke lærer seg å improvisere til live musikk?
Guy: Jeg tror ikke du trenger å danse til å live musikk for å bli en god danser. Men samtidig vil du forbedre og utvikle deg mye raskere hvis du danser til live musikk. Dette gjelder spesielt for vestlige dansere som ikke har vokst opp med egyptisk musikk. Jeg vil anbefale alle dansere til å trene og opptre med live musikk så tidlig og så ofte som mulig i sin dansekarriere eller treningsløp.
Hva er de viktigste kunnskapene du ønsker at deltakerne skal få med seg fra årets Camp?
Guy: Vi trente på innganger og avslutninger for mejanse, hvordan vi skal tolke sangeren og teksten i tarab, og hvordan vi skal improvisere og forstå samspillet mellom de ulike instrumentene i baladi. Alle disse ferdighetene vil forbedres gjennom mye trening. Hvis du tar utgangspunkt i musikken på riktig måte er du på rett vei. Det viktigste å huske ved å danse til live musikk er å droppe koreografi. Det er helt greit å bestemme seg for en struktur og ha ideer om dramaturgi på scenen, men du kan ikke være bundet til noe forhåndsbestemt, nettopp på grunn av det jeg nevnte tidligere. Musikerne kan ikke spille musikken nøyaktig som på CD. Basert på rommets akustikk og miljø vil de spille litt stillere, høyere, langsommere eller raskere, eller kanskje med kortere og lengre noter. Vær åpen og lytt til det du faktisk hører.
Er det en rød tråd mellom Baladi Camp og dine andre prosjekter?
Guy: Mitt hovedmål i alt jeg gjør er at dansere og musikere skal kommunisere bedre på og utenfor scenen. Dansere trenger å forstå musikernes språk slik at de kan tolke det i en visuell form og dele det med sitt publikum på en lidenskapelig måte. Dans bør være et individuelt, autentisk uttrykk, ikke noe de har kopiert fra andre dansere. Selv om alle dansere gjør noen av de samme bevegelsene og teknikkene, så bør personligheten alltid være synlig tilstede. En opptreden bør aldri være et polert bilde av noe danseren tror hun/han skal være for å tilfredsstille et publikum. Det er viktig at danseren koser seg med sin egen opptreden slik at publikum også kan glede seg over den. Bare slik vil danseren bli en ekte ambassadør for den kunstformen vi alle elsker.
https://www.facebook.com/baladiblues/videos/1834387543545640/
Baladi Awadi with dancer Ibti Ssem and our Baladi Camp-musicians at LondonLive 2 weeks ago. Taqsim by Gamal el Kordi and vocal («Basbousa») by Ali Alassi Singer, with the steady hand and leadership of Guy Schalom.
https://www.facebook.com/IbtissemAlMaghribi/videos/1115190081990279/UzpfSTYwMTYzNTg1NTpWSzoyMTYzNDI5NzgwNjUxMzg0/
Tekstforfatter Helene Holmgren er av fransk opprinnelse, men har bodd i Norge og Sverige siden 2008. Hun begynte med magedans i 2014 på Studio Orient.