Maikki Fonneløp del 2

Av Helene Holmgren, juni 2018

Oversatt av Nora Marie Ask

I denne andre delen av intervjuet, så deler Maikki sitt syn på evolusjonen innen magedans i Europa. Magedans virker å bli mer og mer populært som trening, men det sosiale virker glemt.

Hvordan oppfatter du orientalsk dans i Europa i dag?

Orientalsk dans har blitt en sport, mest sannsynlig på grunn av ett voksende antall konkurranser. Konkurranser er fine verktøy for å måle progresjon og promotere seg selv, men en bieffekt er at det «kloner» danserne. En gang var jeg dommer i en konkurranse med over 50 deltakere. Det var umulig å skille den ene fra den andre! De hadde samme look, samme utførelse av isoleringer og samme musikkforståelse.

Magedans er også mye mere teknisk i dag. Den vestlige fascinasjonen for trommesoloer og den såkalte russiske stilen har blitt en slags fasit på hvordan man danser. Ja, det er en veldig imponerende stil med masse innflytelse fra samtidsdans, men det er ikke egyptisk.

Dansen har blitt raskere, hardere og større, og det virker som alle dansere vil treffe hver markering og shimme til hver note. Det gir ikke rom for musikken å puste, og det er stressende å se på. Dansen har en tendens til å fremstå mindre spontant og det følelsesmessige aspektet forsvinner. I min mening har instruktører ett stort ansvar her.

Orientalsk dans har spredt seg internasjonalt, med god hjelp fra sosiale medier. Selv om magedansmiljøet har vokst, danser man stort sett for andre dansere. De fleste arrangementer finner sted i store teater, og er således mindre hensynsfull for de som ikke danser selv. Vi trenger mer uformelle tilstelninger, mer sosial dans, mer improvisasjon til live musikk. Vi trenger å huske at det skal være morsomt!

Er det noe spesielt du ønsker å ta opp i forbindelse med dansen?

I vår tid, tidsalderen for sosiale medier, så laster mange dansere opp videoen sin på nettet og blir undergravd av andre dansere på ett øyeblikk. Det er trist. Jeg skulle ønske dansere kunne være snillere med hverandre. Tross alt prøver vi jo alle å få respekt fra ett større publikum. Hvorfor er det da så vanskelig å støtte sine brødre og søstre i dansen, uavhengig av utøvers nivå?

Ja, det er helt greit å korrigere og lære andre, men det kan gjøres med respekt og godhet. Neste gang du ser en dansers video, prøv å finn noe positivt i stedet for negativt! Vær ydmyk, vi er alle studenter i dans og i livet.

 

Når jeg spurte Maikki hvilke råd hun ville gi til studenter som ville lære orientalsk dans skikkelig, så gav hun meg ett langt, 10-punkts svar.

  • Finn en god og kunnskapsrik instruktør og lær så mye du kan av han/henne. Ta gjerne privattimer i tillegg til ukentlige klasser så du også kan fokusere på individuell fremgang. YouTube-videoer er ikke en erstatning for en erfaren instruktør.
  • Jobb med teknikken din. Basic bevegelser er grunnlaget, og uten god teknikk har ikke kroppen din språket for å formidle dansen. Dytt deg selv ut av komfortsona og ta tiden til bruk for å mestre vanskelige bevegelser og teknikker.
  • Prøv mange typer folkedans, også de som du ikke er personlig interessert i. Folkedans er berikende, og det å kjenne til mange ulike stiler vil gi dybde og variasjon i dansen.
  • Reis på festival for å lære fra ulike instruktører. Hør på pålitelige kilder i forhold til instruktørers spesialfelt, men ha gjerne en sunn skepsis til det som er en «etablert fakta».
  • Lytt til arabisk musikk, og ikke bare i dansetimen. Fordyp deg i både klassisk og moderne musikk, og når du finner en favoritt, lytt til alle versjoner du kan finne. Studer rytmer, instrumenter og hvis du er virkelig seriøst, lær deg litt arabisk.
  • Sosialiser med de du danser med, dette vil gjøre prosessen morsommere, og kan hjelpe å motivere deg når du, kanskje tidvis, mangler motivasjon. Dans for gleden og ikke bare for å opptre.
  • Øv på å improvisere i tillegg til å lære koreografien, og benytt enhver anledning for å danse til live musikk – for både øvelsens skyld og for å opptre.
  • Bli med på det du har muligheten til, meld deg frivillig til å opptre på studioshow, open stage arrangementer og delta i konkurranser – ikke nødvendigvis for å vinne, men fordi det er en verdifull erfaring, hele prosessen med å forberede seg. Erfaringen vil gi deg progresjon og hjelpe deg å definere dine mål. Bruk dommerkommentarene og jobb med de områdene du trenger å forbedre.
  • Vær tålmodig og aksepter ditt nivå. Det å lære er en trinnvis prosess, og kroppen og hodet må utvikles samtidig. Den viktigste prosessen er ikke alltid den som er mest synlig.
  • Sist men ikke minst, vær balansert. Det er for gjort å over-fokusere på dansing, men det er viktig å opprettholde andre hobbyer og venner ved siden av. Ta en pause og gjør noe annet.