ISTANBUL – KULTURENS MEKKA del 2

Av Helene Skaugen

Publisert i Al Farah bladet nr 89/desember 2018

Kulturkræsj og bilkræsj

Jeg reiste til Istanbul for å lære mer om tyrkisk dans første gang i 2001. Jeg hadde besøkt Istanbul én gang tidligere og bodde da hos noen tyrkiske familiemedlemmer på den asiatiske siden. Jeg husker at jeg tok dolmuş (en liten ’minibusstaxi’) til havna, båt over til den europeiske siden og gikk opp til Topkapi Palasset sammen med min tyrkiske fetter, en kusine og mannen min (da samboer). Jeg hadde på meg en halvkort hvit gjennomsiktig blondekjole med en tettsittende shorts og tanktop under, og resultatet ble et bilkræsj, noen nestenulykker og veldig mye stirring. Denne gangen reiste jeg med et bevisst mål om å se og lære mest mulig om de forskjellige dansene, litt bedre kledd for anledningen.

Helene og en skuespiller i gammeldagse tyrkiske klær utenfor Topkapipalasset Foto: Andre Elbing
Helene og Asena Foto: Hanne Mari Jordsmyr

Det var ikke lett å spore opp de beste magedanserne. Flere av de var ’paparazzi-kjendiser’ og holdt en lav profil. En venn med gode forbindelser fikk oss inn på Istanbuls hotteste nattklubb, Günay, hvor Tanyeli skulle opptre. Dette var i de dagene hvor Asena var den mest kjente magedanserinnen.Hun danset på Ibrahim Tatlises populære program, IBO Show, og ble superstjerne over natten.

 

Ibrahim Tatlises er Tyrkias mest kjente arabesque-sanger og er ekstremt populær over hele Midtøsten og sentral-Asia. Etter at stjernedanserinnen ble skutt i kneet i 2004 pga. intriger med den kjente sangeren var det Didem som etter hvert tok over som danseren i showet. Hun ble superstjerne over natten og beholdt jobben helt til sangstjernen selv ble skutt i hodet i 2011 og programmet av naturlige årsaker gikk av lufta. Han overlevde heldigvis.

 

Kvelden jeg så Tanyeli for første gang var også første gang jeg så hvordan den tyrkiske eliten forholder seg til magedans som underholdning. Tyrkias mest anerkjente dansere finner du stort sett kun i Istanbul. Nå danser de også på turistrestaurantene og på båtene, men før var de mest på TV, private arrangementer og på de flotteste nattklubbene og hotellene hvor det ble holdt konsert samtidig. Som regel med en veldig kjent tyrkisk artist. Danseren kom inn og danset, enten med artisten eller etter konserten, men innslaget varte ikke mer enn maks ti minutter, i motsetning til de timelange showene de serverte i Kairo i den samme perioden. Det var flott, eksklusivt og veldig dyrt!

 

I Istanbul begynte jeg med å studere tyrkiske folkedanser og Roman Havasi hos Harmam Folklore, og fortsatte studiene med Mehtap Tamtartar Bailey. Dette var også første gang jeg studerte med legendariske Nesrin Topkapi.

Helene performing turkish Roman havasi and a 9/8 drumsolo.

Noen av dansene trollbandt meg, og jeg reiste tilbake en eller to ganger årlig for å lære mer. Allerede etter mitt første år i Istanbul begynte jeg å ta med meg elever for å lære sammen med meg. Vi danset oriental, çiftetelli, roman og forskjellige folkedanser med levende musikk – zurna og davul som seg hør og bør. Zurna kan sammenliknes med den arabiske mizmaren, et blåseinstrument som lager en ekstremt høy lyd! Davul er en stor basstromme man spiller på med trommestikker.

På kveldene besøkte vi de forskjellige danseshowene eller var på besøk hos min tyrkiske familie eller venner som inviterte oss hjem på hjemmelaget middag. I løpet av disse 17 årene har jeg blitt godt kjent med byen, danserne og kulturen. og jeg tar ofte med meg norske dansere til det som etter min mening er den vakreste byen i verden!

Elin, Bente og Linn på dansereise til Istanbul Foto: Helene Skaugen

 

Shopping i Istanbul – verdens største innendørs basar

Grand Bazaar, eller Kapalıçarşı som tyrkerne kaller den, er den eldste og største historiske basaren i verden, og her finner du blant annet verdens største smykkebasar. Basaren ble bestilt av Sultan Fatih for å skape inntekter til Aya Sofia (også kalt Hagia Sofia) og har vært i drift siden 1461. Når du går inn i basaren er det som å gå inn i en helt annen verden! Med 61 gater og over 3000 butikker fordelt på 47 TUSEN kvadratmeter kan du lett bruke flere dager her uten å få med deg alt.

For oss magedansere er det bare å puste dypt og forberede seg på å falle for mange fristelser! Antikke osmanske smykker og stoff, perfekt for tribal-entusiaster, og glitrende juggel for de med prinsessedrømmer er bare toppen av fjellet. Skal du virkelig nyte basaren så ta en tepause og observér livet og den flotte arkitekturen før du fortsetter skattejakten.

Carianne Gregersen i krydderbasaren Foto Helene Skaugen

Prisene i basaren er naturlig nok ganske høye, både fordi butikkene betaler en høy leie men også fordi det forventes at kundene pruter. Skal du handle, så prut med et smil! Men basaren er absolutt ikke det eneste stedet å handle. Det finnes utallige steder hvor du finner både klær, smykker, krydder, tepper og alt mulig. Tyrkere er utrolig vennlige, og folket er en stor grunn til at jeg elsker byen. I butikkene blir du garantert tilbudt drikke, det spanderer de gladelig mens man slår av en prat. Det hjelper stort på humøret og utholdenheten i sommervarmen. Det finnes selvsagt handlesentre i Istanbul også, og her er det faste priser. 

Fersk Lokum (Turkish delight)

Istanbuls kostymedesignere = kostymer i verdensklasse!

Det er ingen hemmelighet at jeg alltid har foretrukket tyrkiske drakter. Kvaliteten er en helt annen enn den du får fra Egypt, selv om prisen er noe høyere. Akkurat nå er det veldig populært med drakter fra Øst-Europa, og prisene der er dyre. Forskjellen på tyrkiske og de fleste andre drakter er både passform og kvalitet ned til minste detalj. Jeg har drakter som ikke har mistet en eneste perle etter ti års bruk. Her brukes det ordentlig tråd, og de trer ikke flere perler på én tråd så alt rakner.

Eercan fra Istanbul Dreams

Draktene fra de nyere designerne i Russland, Ukraina og liknende steder har som regel flotte krystaller, men de er glade i lim og da faller naturlig nok mye av ganske raskt. I tillegg er BH-cupene som regel myke og stroppene er stretch. De tyrkiske draktene har tradisjonelt mye utskjæringer i designet. Det er en tradisjon basert på osmansk design.

WWW.BELLACOSTUMES.COM

Vi besøker minst én av mine tre favorittdesignere når vi er på dansereise, og høyest på listen står verdenskjente Bella. Evin Hanim (fru Evin) er damen som står bak de eksklusive designene som i flere tiår har blitt kopiert av konkurrenter. Hun lager aldri mer enn én drakt i ett design og er veldig tydelig på hvilke drakter du IKKE skal prøve. Du får prøve så mye du vil, men det er strengt forbudt å ta bilder. Et besøk hos henne gjøres etter avtale og det er kun seriøse interessenter som er velkomne. Finner du ikke noe du liker, eller trenger litt betenkningstid så er det aldri noe kjøpepress.Når du finner et kostyme du liker er de tyrkiske designerne utrolig dyktige på å tilpasse draktene perfekt. Det er selvsagt også mulig å spesialbestille, men sjansen for at du finner både ett og to og fem kostymer du sikler over er ganske stor.

SIM og Shaneil Moda Evi er to andre kostymemakere jeg liker godt. Her får du høy kvalitet og veldig rask og presis tilpasning så kostymet blir med hjem i kofferten. 

SIM : WWW.BELLYDANCESTORE.COM

 

Tekstforfatter Helene Skaugen driver Studio Orient i Oslo og er arrangør av Oslo Oriental Dance Festival. Hun har jobbet som profesjonell danser i over 20 år.