12 tips for hvordan lære bort magedanskoreografier til dine elever

Tekst: Sara Shrapnell

Oversettelse: Bente Hjertås

Publisert i Al Farah bladet 84/mars 2017

  1. Fullfør din koreografi før du begynner å lære den bort til dine elever, men ha et åpent sinn og vær tilpasningsdyktig. Du må være i stand til å gjøre om på din koreografi om dine elever ikke klarer å gjøre en kombinasjon eller ikke klarer å bevege seg slik du ønsker.                                                                                                                                 
  2. Til og med de aller beste danserne har problemer med å forstå en koreografi på første forsøk, så vær tålmodig. Derimot, om ingen av dine elever forstår din kreasjon/koreografi, kan den være alt for kompleks og trenger kanskje å bli   tilpasset.                                                                                                                                                         
  3. Om du har forsøkt å få alle til å starte sine «hip drops» på høyre hofte, og tre uker senere starter alle fortsatt på venstre; da er det på tide å forandre på koreografien og undersøke vektskiftene.
  4. Gjør nytte av musikken for å snakke til dine elever. Om musikken repeterer samme frasen om og om igjen, kan du prøve å gjøre de samme bevegelsene slik at de blir logiske for dine elever. Om du er redd for å være kjedelig kan du krydre med vinkler, armer, gruppeformasjoner og «reisende» bevegelser.
  5. Sørg for at ditt musikkvalg er lett tilgjengelig for kjøp (f.eks. gjennom iTunes eller cdbaby.com), at det er billig og ikke lett å forveksle med en annen versjon. Om du bruker f.eks. Zeina, må du være klar over at elevene dine kan forveksle versjonene, og kjøpe en annen versjon ved uhell, og dermed være ute av stand til å øve.                                                                                                                                                          
  6. Det kan være vanskelig for elever som skal lære en gruppekoreografi å få øvd utenom klassen. Så gi de hjemmelekser som er oppnåelige. Be dem om å øve på kombinasjonene, øve på armbevegelsene eller å lære å kjenne musikken.
  7. Vis først den neste sekvensen med koreografi en eller to ganger, og dans deretter med dine elever før du trår ut for å se på. Dans trenger å sette seg i elevens muskelminne og det vil ikke skje om de kun lærer å stå bak deg og se deg danse bakfra.
  8. Tillat rikelig med tid for å lære bort koreografien og planlegg også andre aktiviteter så elevene ikke kjeder seg. For hver 30 sekunder med koreografi kan du tillate 20 minutter med forberedelse (som teknikk, kombinasjoner, drills), 20 minutter for å lære koreografien og 20 minutter for å finpusse. Tidsbruken blir mindre dersom koreografien er enklere, og utvides dersom koreografien er avansert.                                                                                                                         
  9. Om elever blir forvirret av hvor de skal være til enhver tid i en gruppekoreografi, f.eks. når de skal bevege seg fra en sirkel til to rader og deretter i par, kan du oppmuntre de til å legge klistrelapper ned i gulvet for å markere hvordan de skal bevege seg rundt i rommet.
  10. For jevn utvikling, og en god balanse mellom utfordring og mestring, kan du planlegge en koreografi som tar bevegelser, kombinasjoner eller figurer som dine elever er trygge på, og bruke de på nye og spennende måter.
  11. Ikke prøv å mikse vanskelige bevegelser med vanskelige formasjoner. Forflytning med utfordrende kombinasjoner vil kanskje bli forvirrende. Enten eller vil være et godt mantra her.
  12. Øv inn bevegelser og kombinasjoner i god tid. Lær bort eller ta en repetisjon av de viktigste bevegelsene eller teknikken omtrent seks uker før du skal bruke de i koreografien. Fortsett med å lære bevegelsene bort i kombinasjoner. I de neste ukene kan du bruke de i koreografien. På den måten vil kombinasjonene bli klarere, skarpere og føles sakte og grasiøs for elevene når de endelig skal føres til koreografien, uansett hvor fort de danses.

 

Klikk på bildet for å kjøpe boka (på Amazon)

Om du vil ha mer informasjon om å sette opp, planlegge, undervise og nyte dine magedansklasser, tilbyr boken «Teaching Belly Dance» av Sara Shrapnell en mengde av informasjon. Alt fra spennende leker; å gjøre klassen morsom for dine elever; og råd om å forstå de individuelle behov, ønsker og håp hver elev tar med seg til klassen.

Sara Shrapnell underviste i 12 år i Storbritannia før hun flyttet til San Fransisco Bay Area i 2011. Hun har undervist over fire tusen magedansklasser. Saras klasser er kjent for å være humoristiske, ha detaljerte forklaringer av hver bevegelse og kulturell kontekst.

Først utgitt på Bellydance.com blogg, http://www.bellydance.com/12-Tips-for-Teaching-Bellydance-Choreography-to-Your-Students_b_16.html