ZEINA SWEDIYA – en dame med stor lidenskap for orientalsk dans!
Tekst: Bente Hjertås, Foto: privat
Publisert i Al Farah bladet nr 84/mars 2017
Zeina Swediya var gjestedanser på «Orientalsk Aften» i Trondheim i 2017, arrangert av Zagroutha, foreningen for orientalsk dans i Trondheim.
Zeina (Susanne Abou Shebika) har danset orientalsk dans siden 1981 i Sverige og hadde en flott karriere i Egypt som danser fra 1990 til 1994. Hennes hovedlærere innen orientalsk dans var Liza Djeylan, Raqia Hassan og Nadia Hamdi, og innen folkloredans har hun studert med Bahi Barakat og Mohamed Abou Shebika. Zeina har også danset ballett, jazz, samba, hawaiisk og tahitisk. Hun er Sveriges mest erfarne orientalske danser, og sammen med sin mann Mohamed Abou Shebika driver hun EKC Dansskola i Stockholm og arrangerer Nile Group-festivalene, Stockholm Bellydance Festival og Cairo By Night. Zeina og Mohamed har også en egen showgruppe, Nefertari, som de trener og koreograferer for, samt at de også har en egen basar, Kairo Bazar. Zeina danser klassisk egyptisk raks sharki og behersker også de fleste andre stiler innen orientalsk dans, fra Golden Era til moderne og folklore.
– Hvordan opplever du at orientalsk dans har utviklet seg?
Siden jeg begynte å danse i 1981 har den orientalske dansen gjennomgått en rekke forandringer, fra å være basert på følelser og enkle bevegelser med masse publikumskontakt til å bli mer teknisk med masse show og triks, drama og innslag av andre dansestiler/fusion. Ofte er det vanskelig å finne den orientalske kjernen i dansen. Det er også mye mer fokus på utseende og kostymer. Det er en spennende utvikling som er litt ulik fra land til land. Dermed er dette et stort diskusjonsområde!
– Er det stor forskjell på arbeidssituasjonen for danserne (og musikerne) i Egypt nå og da du jobbet der på begynnelsen av 90-tallet?
Jeg hadde flaks og arbeidet i Egypt under den Gyldne Perioden da mange av Egypts gamle legender fortsatt var aktive, f.eks. Soheir Zaki, Fifi Abdo, Nagwa Fouad, Azza Sherif og Mona Said. Jeg arbeidet 6 kvelder i uka med mitt ordinære hotellshow, og med mange bryllupsjobber i tillegg i høysesong hadde jeg kun én dag fri i uka. Alle danserinnene og orkestrene jobbet omtrent på samme måten. Alle store hotell hadde en kjent danserinne på kontrakt, og de mindre kjente danserinnene jobbet på båtene eller i folkloregrupper.
I dag er nattklubbene på de store hotellene kun i bruk noen få dager i uken, om i det hele tatt, og de danserinnene som jobber i Egypt nå arbeider mest på båtene med middagsturer for turister eller for egyptiske familier. Orkestrene og danserne har derfor mye mindre arbeid nå enn før. Det er flere utenlandske danserinner som jobber i Egypt nå enn da jeg var der. Da var det kun et fåtalls utenlandske danserinner i Kairo.
– Dere opprettet Nile Group-festivalen i Kairo og har hatt stor suksess. Det arrangeres flere festivaler i Kairo, spesielt i juli. Er det marked/etterspørsel for så mange festivaler?
Nile Group-festivalen ble opprettet i Kairo i 2005, med høy kvalitet på instruktører og med respekt for den orientalske dansen og for å bevare den orientalske dansens kjerne. Nile Group vil tilby dansere fra hele verden en mulighet til å studere orientalsk dans av alle slag, med dyktige og kunnskapsrike instruktører fra Egypt og fra andre land. Siden starten i 2005 har Nile Group hatt mer enn 36 suksessfulle festivaler i Egypt.
Etter revolusjonen minsket turismen i Egypt kraftig, og antallet Nile Group-festivaler ble begrenset til to festivaler per år. Deretter forsøkte flere festivaler å etablere seg, men markedet tillater ennå ikke så mange festivaler på grunn av situasjonen i Egypt.
– Hva mener dere er suksessfaktorene til Nile Group (og Stockholm-festivalene)?
Stockholm Belly Dance Festival og Cairo By Night i Stockholm startet allerede i 2000 (SBDF) og 2005 (CBN). Vi som organiserer disse festivalene; Mohamed Abou Shebika og Susanne Abou Shebika (Zeina), har både lang erfaring fra den orientalske dansebransjen og har begge arbeidet med dans og musikk i mer enn 35 år. Vi er overbeviste om at suksessen kommer av at vi gjennomfører vårt arbeid med kjærlighet og stor lidenskap for den orientalske dansen.
– Kan du beskrive hvordan du legger opp dine dansetimer, Susanne? Hva er dine tanker/filosofier og metoder?
Mitt motto er at alle kan danse, og jeg vil kjenne at eleven går fra min dansetime med følelsen av å ha lært seg masse! Jeg legger ned stort fokus på følelse, rytmer og stilen jeg jobber med. Jeg forbereder eleven med masse teknikk før jeg starter med koreografiene, for slik vil eleven ha lettere for å lære koreografi. Så de som har vanskelig for å lære koreografier kan henge med, og de som har lett for å lære koreografier kan fokusere på å utføre koreografien finere og med rett uttrykk. Jeg arbeider utelukkende med trinn, bevegelser, kombinasjoner og musikk som tilhører den spesifikke stilen jeg arbeider med å lære bort, til og med i oppvarmingen.
Jeg forsøker å være mangfoldig og alltid oppdatert, slik at jeg kan lære bort mange stiler og dermed innfri alles forventninger og smaker! Jeg lager stadig nye koreografier og holder derfor min skaperkraft aktiv.
– Hva du tenker om koreografi vs. improvisasjon?
Jeg synes både koreografi og improvisasjon er like viktige. Koreografi gir danseren en logisk tankegang, struktur, taktfasthet, rik teknikk, overganger og korrekt utførelse, og er bra for scenetilpasset dans. Improvisasjon er viktig for å få fram sin personlighet i dansen og for å kunne danse koreografi med overbevisning og flyt. Jeg vil at eleven skal ta fram sin egen følelse og sitt eget uttrykk, selv om man følger en koreografi, i stedet for å imitere og kopiere instruktørens.
– Hvordan går du frem når du lager koreografier?
Jeg begynner med å velge musikk til den stilen jeg vil ha, og jeg forsøker å finne musikk som inspirerer meg og som gjør at jeg vil begynne danse og lengte etter å koreografere til den! Jeg bestemmer nivå for min dans, og jeg lytter først mange ganger gjennom og finner strukturen i musikken. Jeg begynner deretter med såkalt Dance Out; det vil si at jeg bare danser fritt til musikken flere ganger, om og om igjen, til kombinasjoner begynner å ta form. Jeg velger siden de kombinasjoner og steg jeg vil beholde og fortsetter på samme måte fra begynnelse til slutt. Jeg forandrer mange ganger før jeg er fornøyd!
Om jeg koreograferer til et semesterkurs lager jeg først en preliminær koreografi som jeg senere bygger på eller former fra uke til uke fram til dansetime nr. 7 om jeg har et 10-ukers kurs. De tre siste gangene finpusser vi på dansen. Om jeg skal koreografere til en workshop lager jeg hele koreografien før kurset og bruker den i mange land i løpet av en sesong som varer ca. 6 måneder. Nivået kan senere justeres fra workshop til workshop, og til og med tilpasses direkte i løpet av kurset ved behov. Private koreografier lager jeg individuelt der og da i løpet av privattimen etter elevens forutsetninger.
– Og har du noen gode tips (til de som ikke har laget koreografier) om hvordan man kan gå fram for å bli bedre på både koreografi og improvisasjon?
For å bli bedre på koreografi trenger man å danse oftere og etter hver dansetime repetere dansen hjemme mange ganger. Gjøre koreografien stegvis inntil hvert parti sitter bra. Gjør også koreografien stegvis uten musikk, og tren på å regne kombinasjoner per åtte takter. Øv siden til musikken. Først med speil og deretter uten speil. Dans deretter hele koreografien gjennom mange ganger. Å danse uten speil hjelper for å høre nyansene i musikken og for å stole på seg selv. Og så trener man på uttrykket; å smile og kjenne at dansen blir naturlig, og til slutt ser det ut til å komme innenfra.
For å øve improvisasjonsteknikk velger man musikk som man vil danse til. Dans mange ganger fritt, og forsøk å bruke enkle, ferdige trinnkombinasjoner eller ditt eget bevegelsesmønster som du senere kan sette inn i ulike låter. Det letter jobben om man har god kunnskap om rytmer, stiler og instrumentene i musikken. Finn ut hvordan man kan oversette hvert instrument til bevegelse. Dans fra hjertet og ha det morsomt; nyt å danse, elsk deg selv og elsk å kjenne kroppen din danse!