«Tabla Live» med 1001natt Grenland på Kafé K

Tekst: Brit Wiedswang           Foto: privat

Publisert i Al Farah bladet nr 87/desember 2017

I løpet av våre over 20 år med orientalsk dans her i Grenland har vi med få unntak danset til ferdig innspilt musikk, og mye av energien har vært brukt til å lære koreografier. Det vakte begeistring da Hege Slettemeås våren 2017 foreslo å invitere hit Safaa Al-Saadi, som er godt kjent i det orientalske miljøet i Oslo, slik at vi skulle få danse til levende musikk. Ikke lenge etter var datoen 27. oktober avtalt for konsert med levende musikk og dansehow, under navnet ”Tabla Live”. Ikke bare takket Safaa ja, han komponerte umiddelbart et musikkstykke inspirert av idéen om en eksotisk reise til Porsgrunn, og han foreslo også at hans bror Sattar, som bor i Nederland, skulle være med. Slik ble det.   

Brit Wiedswang

Miljøet vårt er ikke stort, og sist vi hadde en helaftens forestilling trente vi i 3 år på koreografier og instruksjon fra vår utrolig dyktige danselærer Dud Muurmand

Vi skulle nå fylle en hel kveld med improvisert dans. For å skape et variert program tok vi kontakt med Linn Ottersen fra Orient Dansesenter i Sarpsborg og Aurora fra Oslo som vi hadde gode erfaringer med fra før, og de takket begge ja til å bidra.

Aurora

Aurora

Så startet oppgaven med å forberede seg til levende musikk, uten levende musikk. Ja, noe levende var på gang. Det satt i magen, terminen var bestemt. For undertegnede ble det utallige timer med terping på teknikk, lytting og improvisasjon til all mulig orientalsk musikk, øving på tempo og variasjon. For en dag skulle scenen bli min, og den skulle bli vår. 

Hanne Nilgard

Vi i 1001Natt Grenland har et lite, men relativt stabilt miljø som øver år etter år for om mulig å skape magiske øyeblikk. Og underveis gjør dansen at vi holder oss friske og får små glimt inn i andre kulturer. Til showet øvet vi blant annet inn en slørkoreografi av og med Hanne Nilgard, og helgen før forestillingen hadde vi et kurs i improvisasjon med Aurora der vi også planla hvordan vi skulle bevege oss i rommet, på og utenfor scenen. Aurora er full av gode tips som styrker troen på det vi gjør, som at vi skal lytte til alt kroppen vil og ikke holde følelser tilbake og under kontroll når vi hører musikken.

Slørkurs med Hanne Nilgard

Og hvem er musikerne som skulle komme til Porsgrunn? Brødrene Al-Saadi er født i Bagdad. Safaa startet å spille og lære av broren sin Sattar da han var 4 år. Livet endret seg i hjemlandet, Sattar endte opp i Nederland og Safaa i Norge. Safaa kom som flyktning til Bodø i 2002, og hans møte med Norge ble en stor inspirasjon til å forske på musikktradisjoner og instrumenter. Safaa setter stor pris på Norge som land, det gav ham trygghet og fred da han kom som flyktning. Han beskriver det som at han ble tatt imot med åpne armer, og at hjertet hans nå er delt i to mellom Irak og Norge.

Safaa. Foto: Anmar Al-Saedi

Safaa sier: ”Musikk er det eneste språket som ikke trenger tolk eller oversettelse. Musikkens estetikk påvirker menneskenes hjerter. Det er vårt ønske som musikere å la deg føle musikkens renhet og dele musikkens skjønnhet med deg”.

Du kan lese intervju med Safaa her (fra 2014)

Sattar og Safaa

Sattar Al-Saadi bor i Nederland. Han regnes som en av de beste komponister, instrumentalister og musikere i sin sjanger i Europa, og han er den første arabiske lærer på Academy of Music i Amsterdam. Han har deltatt med irakisk, tysk, nederlandsk og norsk symfoniorkester og har hatt fremføringer på utallige festivaler rundt i Europa. Han har vunnet flere priser med tittelen «beste musiker». 

Sattar og Safaa, fra «Tabla Live»

Safaa Al-Saadi er en irakisk komponist, musiker og multiinstrumentalist som nå bor i Oslo. Hans musikk har røtter og tradisjoner fra Mesopotamia. Han har vært en del av store musikkprosjekter og arrangementer i inn- og utland. Han har spilt over hele verden og med mange store orkestre. Ett av prosjektene han er veldig stolt av her i landet er “Broer av musikk”, basert på tradisjonelle arabiske instrumenter kombinert med vestlige instrumenter. Safaa studerte fløyte i 6 år på høyskolen i Bagdad og var en av de 5 beste elevene på hele høyskolen. Av annen musikkutdannelse kan nevnes at han blant annet har studert piano i 2 år på universitetet i Bagdad og han har studert ved Norges Musikkhøyskole. Av mange spillejobber kan nevnes at han har spilt ved Musical Theatre i Madrid.  

Lene Dyvik Ludvigsen

For å kunne realisere turen til Porsgrunn ble det kombinert med at brødrene Al-Saadi holdt trommekurs for skoleelever arrangert av Kulturavdelingen i Porsgrunn Kommune. En erfaren pedagog som var til stede skrøt masse av hvordan Safaa klarte å få elevene til å bli lydhøre, og kurset med 40 elever ble en suksess. 

Linn Ottersen
Linn Ottersen

«Tabla Live» startet med en improvisasjon med alle danserne fra 1001natt Grenland til Safaa sin egen låt «Assafir», og siste innslag før publikum kastet seg inn i fellesdans var Aurora som improviserte fantastisk til brødrene Al-Saadi sin levende musikk. Men de fleste innslagene var med ferdig innspilt musikk fra CD som brødrene la perkusjon og annet akkompagnement oppå, en slags hybrid-løsning. Da kan perkusjonen overdøve slik at danseren ikke hører den underliggende musikken så tydelig og det dermed blir enklere å improvisere. Og her er vi ved de viktigste erfaringene fra denne kvelden.

Liv Ingunn Holtan og Signy Willums

Musikerne oppfordret oss til og støttet oss i å droppe CD-musikk, og de var helt konsekvente på at «dans til CD er robotdans». Brødrene Al-Saadi er lette å samarbeide med – hyggelige, positive og entusiastiske, og profesjonelle i alle detaljer.

Hege Slettemeås

En grunnleggende tillit til musikerne er viktig. Å danse til levende musikk er å føle seg som perkusjonistens marionettedukke, de styrer impulsene og man har ikke lenger kontrollen. Det er et samspill, et rom der kunst kan oppstå. Mulig en dårlig metafor og noe jeg helt klart har buttkompetanse på, men å danse til levende musikk er som tungetale der danseren bare er et medium som musikken slår ned i. Men jeg følte et øyeblikk at sånn var det, og hvis det fortsetter å inntreffe hvert tjuende år så skal jeg jammen holde på. 

Aurora
Aurora

Forestillingen var variert. Linn og Aurora var med på å løfte det hele, og musikerne bandt sammen dansenumrene på en vakker og smidig måte. Og vi hadde et fantastisk publikum som var skikkelig entusiastiske. Smilende damer fra mange nasjonaliteter kom på dansegulvet på slutten, musikerne fikk godord på mange språk og invitasjon til middag dagen etter. Men da skulle de allerede videre til neste spillejobb.

Hege Slettemeås

En helt spesiell høstkveld i Porsgrunn, et vakkert minne, viktige erfaringer, et bevis på at levende kultur og møter mellom mennesker ikke kan vurderes høyt nok.  

 Musikere:  Sattar og Safaa Al-Saadi

Gjestedansere: Aurora og Linn Ottersen

Lokale dansere fra 1001Natt Grenland:  Signy Willums, Liv Ingunn Holtan, Maureen Spetaas, Hanne Nilgard, Brit Wiedswang, Hege Slettemeås, Ingunn Kristoffersen, Lene Dyvik Ludvigsen.

Konferansier/tekst: Marlena Sljivo

Hege Slettemeås, Hanne Nilgard, Brit Wiedswang, Liv Ingunn Holtan, Ingunn Kristoffersen, Signy Willums

Tekstforfatter Brit Wiedswang har danset orientalsk dans og beslektede dansestiler siden 1999. Hun har fra 2014 vært leder av danseforeningen 1001 natt Grenland. I tillegg til mange år med kurs i Norge og Danmark har hun inspirasjon fra nære slektninger i Marokko. Brit er arkitekt MNAL og jobber i Nordens eldste arkitektkontor som hun er medeier i.