Surrealistisk Spania

Sangria, shimmies og Suhaila Salimpour.    Barcelona, juli 2009

Tekst: Siri Ydstie

Publisert i Al Farah bladet nr 55 desember 2009

«Bli med’a», sa Linn, min magedanskollega/-konkurrent i Østfold.  Hun med eget studio i Sarpsborg, jeg  med magedansskole i Moss. Linn  Ottersen og undertegnede har vært  på flere magedansreiser sammen. Det  er alltid hyggelig å slippe å reise alene,  og ekstra koselig er det når reise følget deler den brennende interessen  for magedans. Via nettet hadde Linn funnet informasjon om kurs med  Suhaila Salimpour i Barcelona,  arrangert av spanske Salma og  strategisk lagt til vår fellesferie.  Selvsagt ble jeg med. I siste minutt valgte også søster og magedanskollega  Catherine Ydstie fra Oslo Magedans studio å hive seg med på lasset.

La Sagrada Familia i Barcelona
Siri foran La Sagrada Familia

Dances for the Sultan 

Dances for the Sultan, Suhailas magedans-dvd fra slutten av 80-tallet er å  regne som en klassiker, og var en av  de første magedansvideoene jeg så da  jeg entret mageverdenen på slutten av  nittitallet. Jeg ble bergtatt. Teknikken,  sensualiteten, kostymet, settet. Alt var  fantastisk i mine øyne. I senere tid  har jeg imidlertid sett videoklipp av  samme Suhaila som jeg ikke har blitt  fullt så imponert over, blant annet et  par innslag på dvd-ene til Bellydance  Superstars. Hun har i løpet av årene  utviklet sin helt egen stil. At hun er  dyktig i det hun gjør er hevet over  enhver tvil. Om jeg faktisk liker det  hun gjør er en helt annen sak. Men  skal man utvikle seg som danser bør  man også studere retninger man ikke  liker, for å unngå å bli ensporet. Man  kan også lære av de man er uenig  med. Mener nå jeg. Og hvem kan  for øvrig si nei til en jentetur med  shimmies og sangria under Spanias  skinnende sol?

 

Alltid presis 

Min Spaniatur startet ikke så bra– flyet fra Gardermoen var forsinket,  hvilket førte til at jeg ikke rakk  forbindelsen fra Munchen og fikk  en ufrivillig hotellnatt der. Men med  første fly morgenen etter ville jeg  bare komme litt for sent til kurs. I  taxien fra flyplassen til hotellet der  kurset skulle være, sendte jeg sms til  Catherine og Linn som hadde  ankommet kvelden før og ba dem  beklage overfor arrangør og  instruktør at jeg kom for sent. Kl. 10  skulle kurset starte, fem over kom jeg løpende inn i lokalet med koffert  og reisebag på slep. Der var det ingen  Suhaila Salimpour. Men et lite bord  med en rekke Suhaila-artikler for salg var på plass. Så også en liten  gruppe damer, tydelig klare for å  trene. Kl. 1030 begynte kurset. «Jeg  starter alltid presis», sa Suhaila, «men  siden jeg er på et nytt sted, gjør jeg et  unntak i dag».

Suhaila og arrangør Salma

Steinhardt gulv og  dryppvåt bikini 

Første workshopen var en koreografi  til en Warda-låt. Suhailas teknikk går ut på ekstrem isolering og fokus på  hvilke muskler som jobber og hvordan. Dette gir en fantastisk  kroppsbeherskelse, men det manglende fokus på bevegelsen og  figurene som produseres syns jeg gjør  at litt av helheten og flyten i dansen  forsvinner. Det at samme bevegelse/ figur kan produseres på flere  forskjellige vis, med de mulighetene  dette gir for variasjon i utrykket, var  det heller ikke rom for. Vel, vel. Vi  lærte oss nå koreografien sånn noenlunde. Warda har nydelige låter,  og Suhailas musikalske teft er det intet å si på. Men er det ikke litt merkelig  å legge dansekurs til et lokale med  steinhardt flisegulv og intet speil? Og  hadde ikke det hele blitt en bedre  opplevelse dersom Suhaila fulgte med på deltagerne i stedet for å se ut av vinduet? Damen så ut som om hun  holdt på å kjede seg i hjel, skjønt  sannsynligvis fulgte hun med på sin  datter som herset med de andre  barna ved svømmebassenget, og  jevnlig kom inn i dansesalen og  trasket, iført dryppvåt bikini og klaprende tresko, høylytt smattende  på isbiter, rett foran oss svettende dansedamer. Et surrealistisk scenario.

 

Haltende oversettelser 

Andre workshop var teknikktrening.  Her er Suhaila i sitt ess, med en  uendelighet av kombinasjonsmuligheter av de elementene hennes  teknikk består av. Hun hadde også  en glitrende gjennomgang av takt og  telling – musikkens elementer som  man bare må forstå for å kunne danse.  I det hele tatt en givende og morsom klasse, men hadde det hele mon vært  enda bedre om stereoanlegget hadde  fungert? Og burde ikke teknikk klassen kommet før koreografi klassen? Det føles også noe absurd  at alt må oversettes til spansk for de  innfødte samt fransk for den franske  delegasjonen. Bør man ikke kunne  forstå grunnleggende engelsk når  man melder seg på en internasjonal  masterclass med en engelskspråklig  instruktør? Betaler jeg over kr 200  i timen for å høre haltende franske  og spanske oversettelser av «start  på høyre fot»? Til Suhaila og gruppas  forfjamselse ble jeg selv overveldet  av trangen til å oversette til norsk for  en lattermild Linn og en pinlig berørt  Catherine (eller var det omvendt?)  Dermed gikk enda mer tid bort til tull. Men om vi ikke fikk med oss alt  var det intet problem, kunne Suhaila  fortelle. Man kan nemlig lære alt via  hennes Internettklasser – ved å registrere seg og betale et visst beløp får  man tilgang på filmede kurs, hvilket jo  er et glitrende tilbud. Muligens var det  de spanske og franske dansernes  dårlige engelskkunnskaper som gjorde  at Suhaila følte hun måtte informere  om disse Internettklassene hele 73 ganger i løpet av en to timer lang  workshop.

 

Klikk på bildet for å komme til Suhaila Salimpours nettside. Du trenge ikke trykke 73 ganger, det holder med 1.

Grunnleggeren av amerikansk  magedans 

«Det er min teknikk som danner  grunnlaget for tribal fusion» kunne Suhaila fortelle oss under søndagens  kurs, da vi hadde nettopp tribal  fusion. «Det er meg og min mor  Jamila som startet magedans i USA.  Det er veldig viktig at dere er klar  over dette», mente hun. Dette er i og  for seg interessant informasjon, men  etter at samme informasjon var gjentatt 20 ganger var den ikke lenger fullt så interessant. Da det var en halv time igjen av klassen og Suhaila begynte på en enda grundigere utlegning om hvordan hun og moren  grunnla magedans i USA, fikk under tegnede et plutselig og ukontrollerbart behov for kaffe, og snek seg ut av dansesalen og inn i hotellbaren i  stedet.

En ung Suhaila Salimpour med sin mor Jamila

Tribal fusion og Michael Jackson

Arrangør Salma skal ha ros for sin  innsats denne helgen. Å fly, innlosjere  og oppvarte Suhaila, hennes datter,  barnepike og personlige assistent, kan ikke ha vært noe enkel oppgave. Å ta  seg av kursdeltagere fra tre land, er heller ingen smal sak. Dessverre var det ikke i nærheten av nok deltagere  til å få arrangementet i havn rent økonomisk. Men Salma tok det med  et smil. Og på kvelden var det show,  og da er jo alle problemer glemt. Showet inneholdt mye tribal fusion, noen flotte oriental-soloer, en nydelig flamenco-inspirert sak, samt flere artige gruppedanser innen både oriental og folkedans. Og så; showets høydepunkt, den internasjonale superstjernen Suhaila Salimpour.  Magien glimret med sitt fravær.  Kjedelig antrekk og en utstråling som tilsa at hun helst ønsket seg tilbake i hotellrommet. Men smilet og  energien kom på plass da hun danset  duo sammen sin datter. Mor og  datter som danser sammen er utrolig  sjarmerende, og stemmer bra med det jeg mener er en av magedansens store styrke som danseform; nemlig  det at den kan danses av alle,  uavhengig av alder og størrelse. Synd  bare at datter Salimpour hadde ødelagt sitt sjarmpotensiale så fullstendig da hun dro bikini-tresko-is bit-stuntet tidligere denne helgen.  Avslutningen på showet ble også høydepunktet. En liten guttunge sto utålmodig ved scenekanten under  de siste danseinnslagene. Når magedansen så vidt var over, trakk han på  seg hatten og entret scenen til pop klassikeren Thriller i en hyllest til nylig avdøde Michael Jackson. En etter en  kom så magedamene inn på scenen,  fortsatt iført sine magedansdrakter, og danset. Både improvisert og med koreografi tydelig plukket fra den kjente  musikkvideoen. Storartet!

Tapas og Sangria 

«Man kan ikke ha vært i Spania og ikke spist tapas og drukket sangria»,  lød det overbevisende fra Catherine.  Linn var enig. Selv var jeg ikke spesielt  interessert, men vi kunne uansett ikke gå tilbake til den lille arabiske kafeen  hvor vi hadde spist godt kvelden før  – utover kvelden hadde vi blitt pinlig  høylytte og festlige på opptil flere for skjellige språk. Så vi trasket gatelangs  på jakt etter den store sangria-opplevelsen i et søndagsstengt Barcelona. På  et gatehjørne fant vi til slutt en sjappe med matflekker på menyen og en svært uhøflig innehaver. Men skal man  ha tapas og sangria, så skal man. Vi fikk  på et vis stilt sulten på tapas-rettene,  men noen kulinarisk opplevelsen var det ikke. Og sangriaen smakte skrekkelig. Det var som kafe-innehaveren  hadde samlet slumpene fra glassene til  denne ukas gjester, tilsatt noen isbiter og rørt litt rundt. Drikken ble umiddelbart omdøpt til «slantria». Denne skrekkelige «slantriaen» satt sluttstrek for vårt surrealistiske Spania-opphold.  Mon tro hvor vi skal reise neste gang? 

Siri og Catherine – Tapas og «Slantria»

 

Siri Ydstie driver Oslo Magedansstudio hvor hun underviser i magedans, Hula/Ori Tahiti og Zumba. I tillegg til å opptre jevnlig arrangerer hun 1001 Natt, en årlig magedansfestival i Oslo.