Tekst: Valentina Iversen
Publisert i Al Farah bladet nr 93/oktober 2020
Azad Kaan blir gjerne kalt «the turkish delight of the classical and contemporary oriental scene». Han er ettertraktet verden over for sin flotte dansestil og unike koreografier. Norge fikk sin første smakebit på OODF 2019, der han etterlot alle “wanting more”. I London har han unntaksvis kommet tilbake, i 2020, ble det 7. – 9. februar for den siste Performers Intensive Weekend.
Først litt om arrangøren, Tevec Ibrahim:
Tevec Ibrahim er tyrkisk-kypriotisk. Hun har vært fascinert av magedans så lenge hun kan huske. Tevec er en anerkjent ambassadør for tyrkisk magedans, og hennes ønske er at folk skal elske det like mye som hun selv gjør. Hun er basert i London og opptrer i bryllup og arrangementer over hele England. Et høydepunkt i hennes karriere var da hun representerte det tyrkiske nasjonale fotballaget for UEFAs verdensomspennende promotering. I tillegg har hun vært på BBC One, Sky One, ITV1 og Russia Today TV. Hun var ansiktet utad til verdens største dansearrangement, “MOVE IT 2018”, med 27 0000 deltakere. Her representerte hun magedans blant 5 andre dansedisipliner.
Hennes første møte med Azad Kaan var i Istanbul på Tarazade-festivalen i 2014. Siden den gangen har Tevec fulgt ham, og de har utviklet et nært vennskap. «Azad er som en storebror for meg så vel som mentor og lærer».
Det var etter Tarazade-festivalen i 2014 at hun tenkte «dette er hva vi trenger i London; autentiske lærere, direkte fra Midtøsten, Tyrkia og Nord-Afrika.” Det var nemlig bare et lite antall velutdannede danselærere i London den gangen, og magedansmiljøet hadde ytterst få å velge mellom. I tillegg hadde London også fått et dårlig rykte internasjonalt om at magedanserne var både late og på et lavt nivå. “Dansemiljøet i London dabbet plutselig veldig av,” forteller Tevec. “Jeg tenkte for meg selv at London er en av de mest mangfoldige og multikulturelle byene i verden. Hvordan kunne det ha seg at vi hadde et dårlig rykte på oss for å ha et lavt nivå, samt bli ansett som late? Siden London er min hjemby ville jeg ikke tolerere det lenger, og jeg bestemte meg for å ta noen grep. Det var sånn det startet, av et ønske om å gi danserne en gylden mulighet og en forandring.”
Hun lanserte den første London Intensive Weekend med Azad Kaan i februar 2017 og fortsatte hvert år fire år på rad. Ideen var enkel. “Jeg ønsket å gi magedansere en mulighet til å kunne trene og bli veiledet av en person som er på et høyt internasjonalt nivå. Jeg ville gi Londons magedansere en smakebit på hva som virkelig finnes der ute på den internasjonale magedansscenen. Ikke minst så var det viktig for meg å kunne tilby et trygt og inkluderende lærested hvor det er den felles kjærligheten til magedans som ledet an. Resultatene av å invitere Azad fire år på rad har vært banebrytende for mange magedansere.”
Tilbake til Azad Kaan:
For øyeblikket er han en av de mest etterspurte og suksessfulle koreografene innenfor sitt felt i Istanbul, Tyrkia. Sitt fundament innen dans har han fra profesjonell danseutdannelse innen ballett, jazz, moderne, folklore, flamenco og oriental. Han er utdannet, og akademisk utmerket som koreograf og scenedanser. Han har samarbeidet med flere internasjonale akademier som for eksempel Iwason og Tuana Sanat Klubu, som begge er universiteter for musikk og dans.
Han begynte allerede i en alder av 16 år å undervise. Først som en hobby og senere som profesjonell med oppstart i Tyskland, deretter resten av Europa og med tiden rundt omkring i hele verden.
I begynnelsen som magedanser studerte Azad også andre dansestiler. Det var innenfor sjangere som ballett, jazz og moderne, som alle bidro til å utvikle danseferdighetene innen magedans. Dette gjorde han i hele tre år. Azad brukte alle de nyervervede kunnskapene og ferdighetene fra de ulike dansestilene til å forsterke og utvikle sin egen stil og danseteknikk. Han sier selv at han brukte mye tid til å analysere sine feilsteg for så å kunne snu disse til å bli sine fordeler. «Jeg startet med å analysere kroppen min og begynte å jobbe i samme retning som kroppen fremfor å tvinge frem noe som ikke lå der naturlig.»
Hva tror du er mest givende for dansere, å delta på Intensive-helger eller ta enkle workshops med deg?
“Først og fremst så må dansere være selektive når det kommer til å velge ut en danselærer de ønsker å lære av. Det er nemlig ikke gitt at alle danselærere, selv om de er verdenskjente, har nok danseutdannelse for å kunne undervise. Derfor er det ekstra hyggelig at så mange velger å komme tilbake når jeg tilbyr slike helger. Det å undervise to-timers workshop på en dansefestival er ikke det samme som å undervise 10-12 intensive timer og gå i dybden på et spesifikt tema innenfor orientalsk dans. Når jeg underviser så ønsker jeg at danserne prøver å ta til seg så mye som mulig av min teknikk for at de senere kan bruke dette til å utvikle sin egen dans.”
Hva fokuserer du på når du gir tilbakemeldinger til dansere?
“Jeg vektlegger det at danserne skal forstå kunsten og la den tre frem i deres egen kropp. Det å gi grunnleggende korreksjoner på for eksempel kroppsholdning, bruk av armer osv. er ikke ordentlige tilbakemeldinger for meg. Det grunnleggende arbeidet er opp til deres egen danselærer å ta tak i så tidlig som mulig. Jobben min er å analysere en danser og se hvor problemene ligger i forhold til overganger, å få dansen til å flyte, og uttrykk i selve dansen. Jobben min er å tilby dansere verktøy til hvordan de kan forbedre seg, presentere seg, og oppdage seg selv i det de skaper dans.”
Fortell oss hvordan du har utviklet innholdet for disse intensiv-helgene.
“Det er hemmelig, men alle utdannede koreografer har en lignende fremgangsmåte. Det å bare skulle vise dansetrinn er etter min mening ikke å undervise, men mitt mål når jeg underviser slike intensiver er å gi dansere impulser. På den annen side handler det mer om at danserne skal oppdage seg selv mer i denne prosessen, forstå sin egen kropp og kroppsspråk, og bli enda bedre kjent med sin egen kroppsflyt. På den måten vil de utvikle en større egenkjærlighet som vil gi dem ferdigheten til å begynne å jobbe kunstnerisk og ikke bare følge en trend. En trend som for eksempel « the hair toss» er bra å kunne, men det å være unik og autentisk, det er det som er ekte.”
Hvordan er din utvelgelsesprosess når det kommer til å bestemme hva du skal undervise i på en intensiv-helg?
“Det hjelper alltid hvis arrangørene forteller meg hva de vil ha som tema. Med årene så legger man merke til hva magedanserne rundt omkring i verden ønsker og trenger. Uavhengig av hva jeg underviser i så liker jeg alltid å legge vekt på at den enkelte danseren skal oppdage det skjulte språket som ligger innad dem selv. Først da kommer sjelen frem i dansen.”
Hvordan har det å undervise forbedret deg som danser, og hvordan har dans forbedret din måte å undervise på?
“Merkelig nok så har min karrierevei til å bli en av de mest anerkjente koreografene og dansepedagogene i verden faktisk kostet meg min egen dans. I begynnelsen var jeg en veldig sterk danser, solid i bevegelsene og smidig og rask samtidig. Disse ferdighetene var dessverre ikke etterspurte da jeg først begynte å undervise. Konsekvensene av dette ble at jeg gjennom årene stoppet med å trene meg opp etter egne ønsker. Jeg forandret stilen min basert på den enorme etterspørselen og behovet fra magedansscenen rundt omkring i verden. Mitt mål er å kunne dele min kunnskap med dansere, og det er de mange årene med akademisk danseutdannelse som har hjulpet meg til å kunne gjøre dette.”
Og til slutt, en kortversjon av «ofte stilte spørsmål»:
- Hvis du ikke hadde blitt en danser, hva hadde du gjort nå?
Min største drøm var å bli pilot, men istedenfor så studerte jeg økonomi og internasjonal forretningsadministrasjon og fremmedspråk, men jeg er sikker på at jeg ikke hadde endt opp med å skulle jobbe innenfor dette feltet. - Hva er det den beste sangen/musikken du noen gang har danset til? Det er for mange sanger å velge mellom. Den beste sangen eksisterer ikke for meg for det fins så utrolig mange fantastiske musikkstykker.
- Hva er den største utfordringen du har måttet overvinne hittil?Magedansscenen er i konstant forandring og dansen er forskjellig rundt omkring i verden. Det jeg synes er forstyrrende er oversexifiseringen hos den nye generasjonen. De har for lite fokus på utdannelse og disiplin, og det ødelegger den orientalske scenen.
- Hva liker du best og hva misliker du mest ved å være en danser? Det jeg liker ved å være magedanser er at jeg kan invitere hele verden inn i min drømmeverden når jeg danser. Dans har gitt meg det privilegiet å besøke mange land og møte mange fantastiske mennesker. Jeg er så heldig at jeg faktisk kan si at jeg har venner overalt.
Jeg hater sjalusi blant dansere. I tillegg til det så hater jeg at trender innen magedans respekteres mer enn selve kunsten av magedans.
- Hvis du kunne forandre noe som helst ved magedans-industrien, hva ville det vært?
Jeg ville helt klart ikke latt hvem som helst tre frem som danselærer og latt dem undervise. En danser burde danse, mens en lærer burde utdanne seg selv før de begynner å lære bort. I dag er det dessverre for mange som trer inn i rollen som lærere, uten å være kvalifiserte nok når det kommer til å ha lagt ned nok arbeid i å utdanne seg selv. I tillegg hadde jeg lagt inn et forbud om at «magedansstjerner», både eksisterende og nye, skal kunne kreve en høy pris for helgekurs og så ikke levere deretter. Det er utrolig mange som bruker sitt navn og krever høye summer, mens det de lærer bort dessverre ikke holder halvparten av verdien eller kvaliteten.
- Nevn ett av de rareste eller morsomste spørsmålene du noen gang har fått.
Det rareste spørsmålet jeg noen gang fikk var fra en europeisk politiker. Han kom bort til meg etter en opptreden mens jeg stod ute for å ta meg en blås, og sa: “Fantastisk opptreden, flott å se på! Du snakker engelsk, ikke sant? Er det ikke vanskelig å ikke ha jobb og så måtte danse når man er flyktning?” Det høres verre ut enn det det var. Han var faktisk veldig høflig! - Hvis du var nødt til å velge ut din klassisk orientalske favorittsang, hvilken og hvorfor? Enta Omri, fordi sangen er meg – Azad. Det er sangen fra min barndom og grunnen til at jeg eksisterer. Men det er også en av grunnene til at jeg aldri har danset til den.
- Hva er de beste rådene du noen gang har fått, og hvem ga deg disse? Jeg har gjort mine erfaringer med mennesker og hvert av disse møtene har gitt meg kunnskap. De gangene jeg har feilet så har jeg klart å reise meg på egen hånd, så for meg er det kun noen få mennesker som har gitt meg gode råd. En av dem er Mr. Tugay, en høyt anerkjent koreograf fra Tuana, Ankara, som også er som en bror for meg. Tugay har gitt meg mange gode råd som jeg har trengt for å overleve i danseverdenen.
Katie Sahar
Azad har mange tilhengere verden rundt. Noen har til og med reist hele veien til London fra den andre siden av jordkloden for å lære av ham. En av dem er Katie Sahar fra Minneapolis, Minnesota i USA. Hennes første møte med Azad Kaan var i Chicago i slutten av 2016 da en av hennes venner var vertskap for Azad og insisterte på at hun skulle delta på intensivkurset.
“Etter det ble Azad definitivt min mentor,” forteller Katie. “Vi holdt kontakten etter den helgen, og han ga meg mange gode råd og tilbakemeldinger på videoer jeg la ut av meg selv danse. Hans største påvirkning har faktisk ikke vært på teknikken eller koreografiene mine, men mer innenfor de psykologiske aspektene ved å bli en sterkere danser og at jeg skulle ‘finne’ min stemme som danser. Jeg begynte å danse for over 10 år siden, uten å ha tidligere danseerfaring. Den gangen ville jeg prøve noe nytt og endte opp med å bli forelsket i musikken. Siden den gang har jeg danset som medlem i mange lokale grupper, deltatt på mange festivaler, underviser og opptrer når jeg kan, og er nå vertskap for anerkjente internasjonale dansere.”
Hva var det med Azad og ved Azads stil som fikk deg til å ville «følge ham»?
“Han er klassisk, men moderne. Han vet når han skal legge vekt på teknikk og når han skal legge vekt på følelser. Han er en av de mest elskverdige og sjenerøse menneskene jeg kjenner, og undervisningen hans er den mest tydelige av all danseundervisning jeg noen gang har tatt hos andre danselærere.”
Fortell oss noe om magedansmiljøet i Minneapolis. Hva var det som fikk deg til å arrangere workshops med Azad i USA?
“Vi har et sterkt dansesamfunn med en del haflaer og lokale danseshow, men scenen for danseoppdrag er nokså liten. Vi har 2 restauranter hvor det regelmessig vises magedans, men siden vi ikke har noen stor arabisk befolkning hos oss så er etterspørselen deretter. Likevel er jeg tilfreds med alle mulighetene jeg får til å opptre, for jeg elsker å opptre. Vi pleier å invitere en internasjonal danser til å undervise workshops én gang i året. Det var et sterkt ønske fra magedansmiljøet å få Azad til å komme til USA, og han var så populær at både hans Intensive Workshop og show var utsolgt fire måneder før arrangementet.”
Tekstforfatter Valentina begynte å danse i en alder av 3 år og har vært innom de fleste dansesjangerne. Magedansen startet hun med i 2015, og i 2019 ble hun sertifisert fra Guy Schaloms Real Music Academy (RMA). Valentina er medlem av Studio Orients dansegruppe Orientalicious og er instruktør for barnedans ved samme studio.