Anastasia Makovskaya

Tekst: Catherine Ydstie. Foto: Privat / Andre Elbing

Publisert i Al Farah bladet nr 90/april 2019

Anastasia Makovskaya vant førsteplassen i Oriental Profesjonell og 3.plassen i Folklore i DOTY (Dancer of the Year) i 2018. Hun ble invitert tilbake til festivalen i 2019 som gjestedanser og dommer. Siden fjorårets festival har hun giftet seg og heter nå Zemtseva til etternavn.

Anastasia er fra Russland, fra Fryazino, som er en region i Moskva oblast, en provins som omkranser byen Moskva. Hun har studert i 6 år ved fakultetet for moderne koreografi på Moscow State University of Culture and Arts, og danset i Egypt i 6 år med Sphinx Entertainment Company.

Følg Anastasia på Facebook

Hennes dansereise startet med klassisk ballett da hun var 4 år. Etter hvert ble det folkloredans, etterfulgt av selskapsdans og hip-hop. Da hun var 11 år var hun på ferie i Tyrkia med sine foreldre. En kveld dro de på en organisert båttur med mat og underholdning, og underholdningen viste seg å være orientalsk dans. Anastasia bestemte seg der og da for å lære seg denne danseformen.

I dag jobber hun fulltid som danser og instruktør i både orientalsk dans og hip-hop, og hun har sitt eget dansestudio, East-West dance studio, som ligger i Fryazino. Danseskolen har nesten 100 elever, fra 3 til 60 år. Uka hennes er full av undervisning og administrativt arbeid i forbindelse med skolen, og i tillegg reiser hun ofte rundt på festivaler og opptrer og underviser. Alle kostymene til elevforestillingene ved danseskolen lager hun selv, med god hjelp fra sin mor.

Du valgte å danse saidi da du deltok i Folklore-kategorien i DOTY i fjor, er det den dansestilen som ligger ditt hjerte nærmest?

«Jeg opplever saidi som en dansestil med mye kraft og et sterkt uttrykk. Siden jeg også er hip-hop danser føler jeg meg veldig hjemme i saidi-stilen. Men min favorittstil i magedans er oriental, som mejanse og dans til tarab-musikk, fordi jeg elsker å danse til de gamle klassiske sangene.» 

 

I tillegg til magedans danser Anastasia hip-hop, popping, moderne og jazz. Hun finner det å danse andre dansestiler berikende for magedansen, og hun henter inspirasjon og bevegelser fra andre danseformer som hun tar med seg inn i magedansen. For eksempel legger hun inn isoleringene fra popping i magedans. 

Instruktørkarrieren startet hun 14 år gammel med å undervise orientalsk dans og hip-hop på et lite treningssenter. For henne er en god instruktør en som virkelig elsker danseformen og viser sine elever hvor vakker den kan være, uten å være vulgær. Noen av dagens dansere danser på en måte som etter hennes mening er vulgær og gjør at dansen mister noe av sin sjarme og magi. Hun er heller ikke begeistret for instruktører som gir barn koreografier for voksne slik at unge jenter som opptrer virker eldre enn de er. Har du elever under 18 år som opptrer bør du som instruktør/koreograf velge koreografi, make up og kostyme for dem med omhu.

En god instruktør bør også være en god menneskekjenner siden alle mennesker er forskjellige og trenger forskjellig tilnærming for å kunne yte sitt beste. Atmosfæren i danseklassen bør være vennlig og hyggelig. For Anastasia er alle dansere som én stor familie, og det at dansen kan føre mennesker sammen syns hun er et av dansens største fortrinn.

 

I fjor vant du førsteplassen i Oriental Profesjonell i DOTY. Hva er dine beste råd for å forberede seg til en konkurranseopptreden? 

«Mitt første råd er at du skal være deg selv, danse fra ditt indre, fra hjertet, og være ærlig. Selv liker jeg ikke å følge trendene innenfor magedans, men foretrekker å holde på min egen stil, selv om det noen ganger gjør at jeg i konkurranser ikke passer til dommernes kriterier.

 

Mitt andre råd er at du bør kjenne og forstå stilen du danser, både når det gjelder kostyme og musikk. Danser du for eksempel til en saidi-låt så må du kjenne til kostyme og dansetrinn som passer til musikken. Teknikk er selvfølgelig viktig, men det viktigste er at du er deg selv og ikke forsøker å kopiere andre dansere.» 

Anastasia er opptatt av at konkurranser og festivaler skal være et sted og en mulighet for dansere å komme sammen, og at de som organiserer festivaler og konkurranser har et ansvar for å skape en vennlig og hyggelig atmosfære. En konkurranse bør først og fremst være en arena for å lære og vokse som danser, og ikke en arena for å konkurrere med andre. Til tross for at det heter konkurranse bør vi altså alle ha dette i bakhodet – både arrangørene og deltakerne. 

«Vi er alle én stor familie, og som i en virkelig familie er folk glade i og støtter hverandre.» 

Fire fakta om Anastasia:

  • Jobber for å hjelpe hjemløse dyr
  • Er vegetarianer
  • Organiserer flash-mobs for å samle inn penger til syke barn
  • Er glad i kreativt håndarbeid, hun lager blant annet smykker og drømmefangere. Drømmefanger er logoen til danseskolen hennes

Anastasias dansestudio på Facebook

På OODF-workshop med Anastasia:  “Workshopen var intens og morsom. Vi lærte en mejanse-koreografi med futt og fart i på bare to timer. Det var uvant å danse i så høyt tempo med mange turns og steg til alle kanter, og jeg fikk utfordret meg selv på mange plan. Jeg opplevde Anastasia som en sprudlende og jordnær kvinne, og en god lærer som var flink til å komme med konstruktiv kritikk. Alt i alt storkoste jeg meg!”  Karoline Lyngstad Skjerve

 

Tekstforfatter Catherine underviser i magedans, zumba og pilates ved Oslo Magedansstudio og danser i gruppene Bellystars og Kjerringer. Hun er utdannet barnevernspedagog og jobber med funksjonshemmede barn og unge i Nittedal.