Tekst: Amina Ali.
Publisert i Al Farah bladet nr 95/november 2021
Shahrzad er en profesjonell danser og instruktør som har spesialisert seg i Raqs Sharki og de tradisjonelle og sosiale dansestilene fra Nord-Afrika og Midtøsten. I 2015 flyttet hun til Egypt for å jobbe med dansen på heltid, og har siden den gang gjort karriere som danser på Kairos beste nattklubber, i film og i media.
Shahrzad finner du på Facebook her
Shahrzad finner du på YouTube her
Du har erfaring med å jobbe med live musikk gjennom flere år både i Egypt og i utlandet, og her i Egypt har du blant annet jobbet med et fast orkester. Hvilke fordeler er det ved å jobbe med et fast orkester?
Det er veldig bra å ha sitt faste orkester, for da kan man være med å bestemme og påvirke musikken som brukes under et show. Man får muligheten til å utvikle seg mer fordi musikerne blir vant til deg. Det tar for eksempel tid for en tabla-spiller å bli kjent med ditt bevegelsesmønster og vite når du vil markere og gjøre aksenter i dansen. Etter å ha jobbet sammen en tid blir man samkjørte, og alt går lettere. Jeg har også fått en mejansi komponert til meg ved å jobbe med et fast orkester.
Å ha sitt eget orkester er vel den ultimate magedansdrømmen? Ja, definitivt, men man må vite mye om musikk for å kunne jobbe med et orkester. Jeg jobbet mye med musikere og danset til live musikk da jeg bodde i USA. Vi har mange arabiske musikere både i New York og i Washington DC, så jeg hadde god erfaring med å jobbe med live musikk før jeg flyttet til Egypt. De siste årene har jeg møtt en del utenlandske dansere her i Egypt som sier at de faktisk hater å jobbe med live band. Jeg tror det er fordi de egentlig ikke vet hva som foregår og de vet ikke hva de skal spørre om av bandet. Det krever mye arbeid å skulle ha sitt eget band, men med kunnskap og god arbeidsinnsats så kan det bli en fantastisk opplevelse.
Hvor mye bestemmer egentlig en danser selv over hvilken musikk hun bruker på de ulike jobbene i Egypt? Det kommer an på type jobb, og det kommer an på danseren. I forhold til å jobbe med et orkester, så kommer de til å diktere og fortelle deg hva du skal gjøre hvis du ikke vet hva du skal si eller hvordan man jobber med et orkester. Hvis du er sterk og vet hva du vil, og har kunnskap om hva som skjer og hvordan man jobber med live musikk, har du mer kontroll. Usikre dansere blir ofte utnyttet av managere. Da bestemmer de gjerne alt. Ikke bare hva slags musikk du skal danse til, men også hvor du skal jobbe og hvordan du skal bli behandlet.
KABARET, RESTAURANT ELLER BRYLLUP?
Hva er den største forskjellen mellom å jobbe på kabaret, restaurant og i bryllup, og hvor trives du best? Det er så mange forskjeller. På restaurant hvor man har sceneshow har man mulighet til å planlegge showet sitt i detalj. Her legger man gjerne inn flere kostymeskift og skaper et show med mye variasjon. På kabaret, derimot, er alt ekstremt improvisert. Etter at man har gjort sin entré improviseres resten musikkmessig, og det gjøres ingen kostymeskift. Danseren samhandler mye mer med publikum og med sangerne, og musikken som spilles gjøres ut i fra publikums ønsker. Er det for eksempel gjester fra Saudi-Arabia blant publikum, spilles det gjerne musikk fra deres land. Et kabaretshow kan gå i millioner av retninger i motsetning til det planlagte showet på en restaurant-scene. Jeg liker mulighetene man har på kabaret for å improvisere, at man kan være interaktiv med gjestene og tulle og spøke med musikerne. Restaurant-show blir ikke det samme; for eksempel når man ser Dinas show på Semiramis hotell ser man akkurat det samme showet gang på gang.
Bryllup er også litt som kabaret fordi man ikke vet helt hvordan showet kommer til å gå. Man vet ikke om gjestene kommer til å danse med deg eller ikke, og hvis de vil danse med så må man være fleksibel i forhold til musikken vi danser til. Jeg har min egen spilleliste, men gjestene kan ha ønsker om hvilke låter de vil høre, og da må jeg endre mine planer. I bryllup er hovedjobben å danse med gjestene, og da særlig med brudeparet. Forventningene til danseren er at hun får gjestene til å danse. En artig tradisjon i Egypt er at brudeparet blir fotografert med hendene sine på danserens mage som en ‘good luck fertility’.
I egyptiske bryllup er det nå mer vanlig at det leies inn DJ istedenfor live band. Hvordan har det forandret danseshowene?
Det har forandret danseshowet totalt! Tidligere var det slik at danseren hadde et show som gjestene i bryllupet så på. Nå er det slik at både i bryllup og på klubber så spilles det bare én type musikk fra start til slutt, nemlig chaabi og mahraganat. Det påvirker selvfølgelig dansestilen under showene også. Det blir ikke danset raks sharki, for det går ikke an å danse raks sharki til slik type musikk. Og hva kan vi gjøre med det? Ingenting, for det er jo den musikken gjestene spør etter. I bryllup har det også endret seg fra at folk så på danseshowene til at de vil at danseren skal komme som en kjendis-danser som skal feste med gjestene, skape god stemning og være en som gjestene kan ta selfies med. Det er en helt annen forventning nå til danseren.
I raks sharki-verdenen vet vi at å danse til klassisk musikk ofte er det vanskeligste innenfor raks sharki siden musikken er så komplisert og variert. Man vet at det tar tid å lære seg å danse til den. Tror du at det er lettere for utenlandske dansere å oppnå suksess i Kairo nå som chaabi er så dominerende? Da trenger man jo ikke å lære alle disse vanskelige greiene og nyansene som er i andre dansestiler? Det blir veldig interessant å se hvem som faktisk blir suksessfulle etter hvert. Med kombinasjonen sosiale medier og mahraganat kan man lykkes ganske fort og få veldig mye oppmerksomhet. Men det garanterer ikke for varig suksess. Jeg opplever at de som er populære er de som faktisk er flinke til å danse; det er de som blir booket igjen og igjen. Er man primært bare søt og fin på scenen blir det etter hvert kjedelig å se på. Det skal bli interessant å se hvem som beholder sin popularitet over tid. Jeg tror at det kommer an på om man faktisk er god på det man gjør, uavhengig av trender.
Hvordan er relasjonene mellom de utenlandske danserne her i Kairo?
Det er jo alltid konkurranse, men generelt synes jeg alle er ganske vennlige, og man er mer venner enn uvenner. Jeg er venn med de fleste, og selv om jeg ikke omgås med alle, opplever jeg at alle stort sett er hyggelige mot hverandre. Nå er jeg ikke så glad i konflikter og drama, det forsøker jeg å styre unna. Det er en danser her i Kairo som har forsøkt å krangle med meg, men det ga jeg ingen respons på, så da sluttet hun fort med det.
MAHRAGANAT
Du postet en video på sosiale medier der du forklarer hva mahraganat er, både musikk og dans. Hva er grunnen til at du gjorde det?
Jeg postet det fordi jeg har sett en del andre innlegg på sosiale medier hvor det er tydelig at mange dansere utenfor Egypt ikke har kunnskap om hva mahraganat er og hvorfor det danses til denne musikken. Jeg opplevde en del av innleggene som fordomsfulle og lite konstruktive med tanke på forståelsen av musikken og dansestilen, og ønsket med mitt innlegg å formidle kunnskap om temaet.
Klikk på lenken for å komme til Shahrzads video om Mahraganat:
https://www.facebook.com/ShahrzadDancer/videos/2797275590552020
Dansere i vesten har generelt god kunnskap om kostymebruk når det kommer til klassisk dans, folklore og lignende, men det diskuteres om det er greit å bruke badla til mahraganat. Det virker som man er mer opptatt i vesten enn i Egypt av å bruke ‘riktig’ kostyme. Hvorfor er dette med kostymebruk så annerledes i Egypt? Dette er et komplisert tema hvor det ikke finnes ett riktig svar. Historisk sett har dansere i Egypt helt fra starten brukt badla (todelt drakt), også når de danser ulike stiler som khaligi, saiidi, baladi, chaabi osv. Det blir da for enkelt å si at man ikke kan bruke badla til mahraganat-musikk. Mahraganat er ikke ordentlig definert som dansestil ennå, det er faktisk en musikkstil og ikke en dansestil. Man kan ikke tilegne musikken en dansestil eller dansedrakt ennå fordi musikken er såpass ny og udefinert.
Hva med dem som underviser i mahraganat, er det en personlig tolkning av stilen ut fra egne observasjoner?
Ja, det vil jeg si. Jeg tror det er vanskelig å definere mahraganat fordi det er en sosial dans og folk kommer til å danse den forskjellig. Guttene i gata danser den på sin måte mens jentene på nattklubben vil danse den annerledes. Så de som underviser mahraganat vil nok undervise sin personlige tolkning av den.
Hva med deg selv, danser og underviser du mahraganat? Jeg underviser kombinasjoner til den type musikk av og til, men jeg danser ikke mahraganat på scenen for da synes jeg selv at jeg ser dum ut. Det er bare ikke min greie. Men jeg misliker absolutt ikke musikken, det er god festmusikk. Noen dansere, som for eksempel Najla Ferreira, danser kjempebra til mahraganat-musikk, men det er altså ikke noe for meg. Jeg distanserer meg også fra musikken og dansestilen som ledd i en markedsføringsstrategi for å skille meg ut i forhold til andre dansere.
FREMTIDEN
Hvordan tror du danseverdenen i Kairo vil se ut i fremtiden? Jeg har ingen anelse! Men jeg drømmer om at det skal være masse arrangementer med live musikk og at mahraganat er et blaff som fort går over. Jeg håper folk fort går lei av den musikken og dansestilen, og jeg kjenner på savnet etter det tradisjonelle magedansshowet. Det er på en måte mer min greie og er det jeg liker best.
Hvordan ser du for deg din fremtid, hva har du mest lyst til å gjøre?
Jeg skal fortsette å undervise som jeg gjør nå. Jeg liker å undervise like mye som jeg liker å opptre. Og så ønsker jeg å lære og utvikle meg selv som lærer for å etter hvert lære opp andre instruktører. Jeg vil også jobbe mer med undervisning for egyptiske kvinner, samt hvordan undervise bedre på arabisk. Når det gjelder opptredener må jeg bare vente å se hvordan samfunnssituasjonen utvikler seg.
Hva er ditt beste danseminne?
Jeg har mange gode minner. Mine favorittminner er fra de gode dagene på kabaretshow hvor det er fullt av folk, publikum er helt med og musikerne er fulle av energi. Ekstra spesielt var det de gangene det kom kjente gjester; sangere eller dansere, som kom bare for å se meg danse.
Klikk på bildet så kommer du til Shahrzad på Instagram
Tekstforfatter Amina Ali bor for tiden i Tunisia, hvor hun opptrer og underviser orientalsk dans. Hun har tidligere undervist på Studio Orient og har AATEC instruktørutdannelse. Hun har vært arrangementsansvarlig i Al Farah siden 2014 og ble styreleder våren 2016.